...

Moderator: Moderatorer

Dubbdäcksförbud eller saltförbud?

1. Förbjud dubbdäck!
4
11%
2. Förbjud salt!
31
82%
3. Förbjud både dubbdäck och salt!
3
8%
Himler kan nog stämma. Men en saabägare med automat och möjligen trimmad turbo säger att han har problem med att dubben försvinner med Nord Frost. Trots ESP. Han menar att ESP träder in först efter däcken spunnit nåt varv.

Personligen tror jag att bilar med Fwd kan tjäna på att skifta 2-hjul åt gången. Dvs köpa bara två nya, sätt dom bak. Sen beroende på hur långt man kör etc, så köper man 2 nya nästa säsong sätter dom bak och samtidigt skiftar dom gamla till fram. Hoppas du förstod vad jag menade.
Fjolårets dubbdäck hamnar i år på frugans "nya" 855GLT -93, så därför blir det alltså fyra nya till min 855GLT -93 :) Normalt sett så sliter man ju däcken olika oavsett om man har fwd eller rwd så det är ju rätt som du säger att man kan komma undan med att bara köpa två åt gången, i bästa fall...
Jag kör så pass mycket mer så det kändes ju naturligt att montera nytt på min.

leifer: Sen är det Hilmer och inte Himler, trodde först att du slant på tangenterna men nu efter andra gången så måste jag ju bara påpeka det hela ;)
Det såg jag på mina gamla vinterdäck NF3or, På 2 av däcken var det knappt borta någon dubb men på de andra 2 var hälften av dubben borta/nedslitna
Jag körde på NF3 runt om i ett år. NF5 fram och NF3 bak ett år, samt NF5 runt om ett år. När däcken sitter fram är det aldrig något problem. (Åkte 740 då) :lol: Men sen bak är erfarenheten att NF3orna tappar både dubb och mönster över vintern. NF5 blir helt slut i mönstret, men tamejfan varenda dubb sitter kvar! :D Kan väl tillägga att jag inte kör mjukt på vintern. Min körstil sliter nåt enormt på däcken, sommar som vinter.
Saltet förstör grundvattnet, växter skadas och dör, bilar och broar mm.mm rostar. Om man tar bort saltet behöver man inte tvätta bilen så ofta=mindre kemikalier, mindre spolarvätska mm.mm, jag tror detta skulle spara mer på miljön än att förbjuda dubbdäck på Hornsgatan.
Hilmer skrev: Sen är det Hilmer och inte Himler, trodde först att du slant på tangenterna men nu efter andra gången så måste jag ju bara påpeka det hela ;)
Sorry Hilmer (nu blev det nog rätt), inte avsiktligt och inget illa menat. Jag vänder lätt på ordningen, speciellt i namn.
leifer skrev:
Hilmer skrev: Sen är det Hilmer och inte Himler, trodde först att du slant på tangenterna men nu efter andra gången så måste jag ju bara påpeka det hela ;)
Sorry Hilmer (nu blev det nog rätt), inte avsiktligt och inget illa menat. Jag vänder lätt på ordningen, speciellt i namn.
Ingen fara, normalt sett så har jag överseende med det mesta, men just Himler låter så illa även om han stavade det annorlunda... :wink: :lol:
cobrajet skrev:Saltet förstör grundvattnet, växter skadas och dör, bilar och broar mm.mm rostar. Om man tar bort saltet behöver man inte tvätta bilen så ofta=mindre kemikalier, mindre spolarvätska mm.mm, jag tror detta skulle spara mer på miljön än att förbjuda dubbdäck på Hornsgatan.
Jo, skulle vara intressant att se en studie i hur slitaget ökar pga salt. Saltet gör ju att vägbanorna rensas från snö och is liksom gör dom blöta. Dubben agerar våtslip direkt på bar blöt asfalt. Är ju liksom löjligt då att ha dubb. Så rimligen då, ANTINGEN dubb ELLER salt.

Folket vill ha saltförbud (den här undersökningen ger ju lite stöd för det). Trafikexperterna vill ha dubbförbud.
Idag har det varit snökaos i Stockholm. Salt har legat på vägarna men det har varit så kallt att det inte fungerat, istället har vägarna varit såphala. Dvs saltet har gjort det ännu halare (!) istället för det motsatta som var tanken.

Eftersom så många i undersökningen här var emot salt så rekommenderar jag att skriva på saltupproret. Uppe i över 23,000 röster nu!

http://www.nordiq.net/saltupproret/
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]