Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har just köpt en Volvo 855 -94 som lambdasondlampan lyser på. Nu har jag läst av felkoder och hittat två stycken som kanske har med detta att göra.

Den första hittar jag i sockel A2 och den blinkar 4-4-2 vilket innebär "4-4-2 Luftpumpsrelä signal saknas eller är felaktig". Vad betyder det? Vars sitter detta luftpumpsrelä? Kan det vara anledningen till att lambdasondlampan lyser? Måste man byta den om nu det är felet eller går den reparera?

Den andra felkoden är i sockel A7 och den blinkar 1-2-2 vilket ska vara "1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång". Har den med lambdasondlampan att göra? Om den inte har det behöver man då göra något åt detta?

Mycket tacksam för svar av någon kunnig då bilen just fått körförbud för utebliven besiktning.. Är väl inte ens lönt att åka och besikta när lampan lyser för det blir väl ombesiktning!?
Det lambdasondlampan indikerar är att något är fel med bilens avgasreningssystem (motorn går inte som den ska, ungefär) vilket kan innebära många saker. Raderar du felkoderna så slocknar lampan, men är det fortfarande något fel så kommer den tändas igen
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]