Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av friedländer
Hej.
Någon på forumet som vet vad en ny vinkelväxel kostar även den berömda hylsan
kostar,befarar att även jag kommer få byta dessa delar inom snar framtid :D
//johan
av Psyko
friedländer skrev:Hej.
Någon på forumet som vet vad en ny vinkelväxel kostar även den berömda hylsan
kostar,befarar att även jag kommer få byta dessa delar inom snar framtid :D
//johan
Skulle gisssa att det kostar mellan 12-14000:-

Om du misstänker att det är på gång, varför inte byta hylsa
så snart som möjligt ?
Oftast kan man på det viset rädda vinkelväxeln
Användarvisningsbild
av camaro69
Som sagt spara mycket pengar och bekymmer genom att byta hylsa snarast, om du misstänker att det något som är fel.

Hylsan kostar ca 1 000 kronor. Vinkelväxeln är svindyr.
Användarvisningsbild
av friedländer
Hej.
Verkar inte driva alls i bak,ska kolla lite nogrannare på bilen nån dag,
Men kostade inte hela arbetet ca 15papp med jobb och allt på volvo,då borde delarna vara lite billigare :?:
//johan
Användarvisningsbild
av flyvert
14-15 kkr.

Bytte min i höstas - och då bilen inte gått 12.000 omfattades skadan av maskinskadeförsäkringen* minus självrisk (5500 kr).

Till saken hör att vinkelväxeln revs ned för c:a ett år sedan då den droppade olja och jag fick den ompackad på trygghetsavtalet. Mindre än 1000 mil senare läckte den ännu mer olja p.g.a. packbox skadats under ompackningen. NU tyckte samma mekkare att det var dags att lösa ut maskinskadeförsäkringen och byta hela konkarrongen... :-(

*) 12000 mil med Volvia. 10000 mil med de flesta andra bolag.
Användarvisningsbild
av flyvert
Teknisk fråga: om hylsans splines är skadade, borde inte vinkelväxelns motpart vara det oxo?
Användarvisningsbild
av Charmed
Tjo... jag har sjäölv haft en rasad vilkel till min V70 XC -98

fick tag på en beg för 2000 på blocket och hylsan 1000 på volvo.

Jobbet gör man själv.. lite pill men stora saker så det är inte svårt att hantera.

På min hade splins gått på både låda och hylsa.. så jag fick byta båda.

Tappar ur gamla oljan ur beg växeln och lägg i ny.. innan montering.

Skillnaden mellan lådorna är lite mått man ska kolla.

om du mäter från den plana sidan som ligger ann mot sjklva växel lådan.. rakt över lådan tills du når den linje som går från medbrinagaren som är kopplad till kardan och rakt in.. då möts du mitt på dådan nånstans..dom 2 mått du får fram från mebvringare till krysset och från plana sidan och till krysset sktiv upp dessa.. bra att ha..vid köp.. sedan står det ävern ett nummer på baksidan ab vinkeln inslaget.. och sedan på utsidan av lådan.. skriv ner dom så kommer du nog att komma VÄLDIGT nära.

Usäkta mig taskiga svenska.. sitter och nyser för fullt och tagit Stilnoct somnain tabell och ta en virre..

Kalla mig gära alkoholist,,, men det är jag inte, hemskt nyckter mellan fyllorna bara :)
Användarvisningsbild
av camaro69
flyvert skrev:Teknisk fråga: om hylsans splines är skadade, borde inte vinkelväxelns motpart vara det oxo?
Stålet har väl olika hårdhetsgrad.
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag fann det en smula märkligt att 1000 mil kan få mekanikern från "vi tätar/packar om din vinkelväxel" till "den är så glapp att du borde lösa ut maskinskadeförsäkringen".

Bilen hade droppat olja från vinkelväxeln i flera år innan jag fick fingret ur och bad om åtgärd innan trygghetsavtalet skulle löpa ut. Vid tätningen fick jag ingen kommentar om glapphet i splines, men 1000 mil senare var det dags för att byta "robbet"... :cry:

Men visst, jag gillar att använda AWDn o köra med DSTCn i "Reducerat Läge" på vintern så varför inte "ta chansen" (innan 12.000 mil) och få den svagaste länken utbytt mot en ny för en tredjedel av vad det kostar efter 12.000 mil?
av Ligge
Berömda hylsan köps i ett sk service paket med packboxar till både lådan och vinkelväxeln, specialfett och segsäkringar m.m. Detta kostar 1125 kr har jag för mig (volvo orginal). Är man lite händig så river man ner detta på en timme eller två.
Byte av hela vinkelväxeln går på ca 15000 (delar och arbete på fastpris verkstad) Så vinkelväxeln går på runt 10000:-

!Oftast! när hylsan ger med sig så blir special fettet så varmt så det rinner ut från hylsan och droppar mellan lådan och vinkelväxeln och detta märker man på färgen på det som droppar,

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]