Vålvå skrev:Jag har 2 bilar med partikelfilter, V70II så klart och en tysk.
Båda bilarna luktar bränt om man stannar under rengöringsprocessen, man kan också höra att motorn låter lite dovare vid lättare gaspådrag vid samma tillfälle.
Aha - det är därför det luktar bränt - har funderat ibland vad det kan bero på
Saxat ur manualen
----------------------------------------------------------
Dieselpartikelfilter (DPF)
Dieselbilar är utrustade med ett partikelfilter,
vilket medför effektivare avgasrening. Partiklarna
i avgaserna samlas i filtret under normal
körning. För att bränna bort partiklarna och
tömma filtret startas en s.k. regenerering. För
detta krävs att motorn har nått normal arbetstemperatur.
Regenereringen av filtret sker automatiskt
med ett intervall på ca 30—90 mil beroende
på körförhållanden. Regenereringen tar
normalt mellan 10 och 20 minuter. Under den
tiden kan bränsleförbrukningen öka något.
Regenerering vid kallt väder
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder
når inte motorn normal arbetstemperatur.
Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret
inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 %
tänds en gul varningstriangel i instrumentpanelen
samt meddelandet SOTFILTER FULLT
SE MANUAL visas i displayen i instrumentpanelen.
Starta regenerering av filtret genom att köra
bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills
motorn uppnår normal arbetstemperatur.
Bilen bör sedan köras i ytterligare ca
20 minuter. När regenerering pågår
reduceras bilens motoreffekt.
Efter avslutad regenerering raderas varningsmeddelandet
automatiskt.
Använd parkeringsvärmare (tillval) i kallt väder
så når motorn normal arbetstemperatur
snabbare.