Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
isak skrev:hej
typ abico klämhylsa med krymptätning fungerar även som stöd. är det enda som fungerar på lastbilschassin 24V är mycket agresivare måste, vara tätt mot fukt!
isak
Klart bäst, krympisoleringen är tjockare än vanlig krympslang, och det är smältlim på insidan.
http://www.bima.se/Produkter/Forbruknin ... name=B7200
Den skulle jag kunna lägga i havet i 5 år utan att vara minsta orolig.

Sen finns den här: http://www.bima.se/Produkter/Forbruknin ... name=B8549 Ringen i mitten är tenn som löder ihop kabeln när man värmer.
Den blir inte mycket större än kabeln i sig, så den är bra om man ska skarva flera kablar i en härva utan att det blir för tjockt. Men inte riktigt lika säkert som en klämd kabelsko. Crimp är bättre än lödning när det finns rörelser och vibrationer som i bilar. Tennet kryper upp i kabeln och gör den stel, och då går den lätt av.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad är det för kabel vi pratar om, o var sitter den?

det är ju lite skiland om det är en 90 mm2 kabel vi praar om eller en 0,75 mm2 kabel.
ska kaben ligga skyddat i din dator eller utomhus i marin miljö

är det en "signalkabel" till ett relä eller en linbus kabel?
Användarvisningsbild
av isak
hej
sparkz är inne på samma linje som jag var i tidigare inlägg! förklarade inte att klämmskarvarna jag hänvisade till har krymphölje som skall värmas efter de är klämda. de med inlagd tennring fungerar inte alltid. kopparn får inte vara det minsta oxiderad tennet biter inte.
isak
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo jag tyckte att det borde understrykas lite. Det är ju både bättre och enklare än lödning + krympslang. Jag tror biltema har den typen också.

Sen som Carman säger, får vi veta exakt vad som ska skarvas så blir det lite lättare. Och frågan är inte alls trivial, ska man göra en skarv som håller mer än några månader så får man lägga mer lite möda på den...
Användarvisningsbild
av cybermunk
El-säkerhet ligger rätt högt.
Användarvisningsbild
av len
Tenn skyddar bättre än koppar som ärgar till slut. Så lödning ger ju automatiskt en solid koppartråd med tenn runt. Sedan tycker jag är lite som man vill, fast tätt med slang är ju bäst men klämmer du "bara" en kabelsko på den lödda trådändern har du gjort mycket.
av Rådlös
Man skall aldrig klämma en lödd eller förtennt koppaledare! Endast i ett fall är det tillåtet, och det är när varje kardel är separat förtennt, och sedan spunnet till en färdig ledare, men sådan kabel köps fabriksfärdig.
Om man senare t.ex. doppförtenner en ledare, som man avser att klämma med en kabelsko, så har man dels gjort arean större än vad som är avsett, och även gjort ledaren mindre flexibel än vad en var från början. Den blir alltså inte böjlig längre. Klämförbandet blir underkänt.
Detta med arean har följande förklaring: När man klämmer en kabelsko, så klämmer man i princip så mycket att det inte finns någon luft emellan kardelerna. Klämmer man för lite (om man nu har en dålig tång?) så riskerar man att få glappkontakt ellera att skon lossnar. Klämmer man för mycket, så har man försvagat ledaren genom att man har minskat tvärsnittsarean. Då kommer den förr eller senare att gå av! En rätt utförd klämkontakt, 1,5 kvmm skall hålla för en dragkraft av 8 kilo. Se alltså till att du har rätt tång. Inte dom billiga skräptängerna, utan en riktig med returspärr som inte släpper förrän du har klämt tillräckligt. Sedan skall du ha rätt kabel och rätt kabelsko till rätt tång.
Om det skulle vara en kabelsko som är avsedd för lödning, det har funnits sådana, så får lödtennet bara krypa 1,5 gånger ledarens diameter från bakkanten på lödkabelskon.
Detta är en "hel vetenskap" och möjligen svårt att beskriva i ord. Forumet tillåter inte heller så stora texter, men för den som vill veta, berättar jag gärna mer. Även med förklarande bilder om det behövs.
Användarvisningsbild
av len
Nu pratar jag inte kärnkraft utan typ extraljus. Du har säkert rätt i sak. En vanlig kopparkabel oxiderar och efter en tid har alla trådars ytor oxiderat med större övergångsmotstång och spänningsfall vilket ju inte är bra för glödlampan. Löder jag trådänden så fyller jag upp mycket mellan trådarna och undviker oxidering. Detta gör jag ofta och har inte sett några bekymmer dvs det är bättre anser jag än att inte löda. Tenn är mjukt och för extraljus lär du inte få tekniska problem.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]