Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stork
Om det nu är vatten. Finns det något bra test för detta? Jag tycker att man borde ha sett en nivåminskning i kylaren i så fall.

Själv funderar jag på kondens pga det kyliga och fuktiga klimatet.
av Stork
Sen funderar jag på; eftersom det ryker något ur röret till oljestickan, samt känns en liten doft av avgaser. Är det ett sådant illavarslande tecken som man har läst om?

Sen vill jag också passa på att tacka alla dem som har tagit sig tid att svara på mitt inlägg. Tack alla eldsjälar.
av *pettson*
Om du har vatten i oljan så lär du också ha tryck i vattensystemet som är onormalt. Det är högre oljetryck än just vattentryck.
Du lär ha kondens som vi talar om. Det lär inte vara nåt att oroa sej för. Du har helt rätt i att vattnet måste ju tas nånstans ifrån och då tas det ifrån kylvätskenivån. Sjunker inte den så lär det heller inte vara nån fara.
Vevhusventilation ÄR förbränningsgaser, fukt och vanlig luft. Därför lär det ryka och lukta.
av volvomicke
Ja har oxå vitt kladd på oljestickan, som luktar avgaser, och det försvinner vatten ur kylarvätskebehållaren ständigt, men har inget onormalt övertryck i vätskebehållaren, och glykolen ser ren och fin ut, men har funderat på om de beror på att vevhusventilationen är tätt? har en t5 2.0 , fast bilen körs inte jätte långa streckor, men har inte vågat köra den jätte långt så oljan blir ordentligt varm för å se om de försvinner ifall vevhusventen skulle vara så tätt att de börjar skjuta packboxar å så? eller är ja helt ute å cyklar?`tacksam för svar.
av volvomicke
jag har nyligen bytt värmepaketet, för de gamla läckte inne i kupén, kollade förut när bilen körts ett tag och stod på tomgång, drog man upp oljestickan så ångade de upp genom röret. och de var jämt lite vitkondendskladd på undersidan av locket för oljepåfyllning, men tittade man ner såg de inte sörjigt ut, men hade den i varmgarage några timmar förut å var ute å körde nån mil, sen när ja stod på tomgång hemma började motorelektronik lampan lysa, kan de ha något me tät vevhus å göra? tänkte gå ut imorgon å läsa av om de finns nån felkod..
Användarvisningsbild
av Erico
Har samma på min 855 som normalt går 0,5 till 2,5 mil åt gången, men när man kör en längre sträcka upp mot 10 mil försvinner det. Brukar kallas oilsludge tror jag och är helt normalt vid "kortkörning" men nått som har fått många Saabar att rasa.
av rd350
Om man har mycket "klet" brukar de verkliga besvären komma när det smäller till och blir tjugo grader kallt då fryser det till och kan täppa till ventilationen. Det är riktigt som nån sa att väderomslag förvärrar. Det som hjälper bäst är att byta olja innan vintern, köra på en bra syntetolja och använda motorvärmaren. Det allra värsta med korta körsträckor är att man får gå till jobbet när man bara har tre km dit! Och det är inte kul när det är vinter i Såne! :shock:

Min fläkt gick igång i september fö[…]

Stötdämpare bak

10 000 kr. hos verkstaden när "konsolen&[…]

Trasig Renault Scenic

Idag kl 16:15 startade jag Renaulten . Gick en kl[…]

I Finland är det 5 år som gäller🙄