NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterJ
Tjejens V50 har börjat varna för att man inte har bälte på sig på passagerarsidan trots att det inte sitter nån där.

Några gånger har det varit handväskan som legat där, men nu imorse så varnade den även med väskan på golvet. Jag satte i bältet och då slocknade varningen, släppte på bältet varning kom fram igen.

Vad är det för sensor som sitter i stolen som känner av om nån sitter där? Kommer man åt den underifrån eller måste man av med klädseln?

Bilen är en V50 -06
PeterJ skrev:Tjejens V50 har börjat varna för att man inte har bälte på sig på passagerarsidan trots att det inte sitter nån där.

Några gånger har det varit handväskan som legat där, men nu imorse så varnade den även med väskan på golvet. Jag satte i bältet och då slocknade varningen, släppte på bältet varning kom fram igen.

Vad är det för sensor som sitter i stolen som känner av om nån sitter där? Kommer man åt den underifrån eller måste man av med klädseln?

Bilen är en V50 -06
Måste ta bort klädseln.
En trolig anledning till att den varnar är att du har öppnat bakdörren. Då varnar den med ett textmeddelande men utan ljudsignal. Sätter du sedan i bältet så försvinner meddelandet, lossar man sedan på bältet så ljuder den irriterrande varningssignalen.

Summa summarum : Har du öppnat en bakdörr ska bilen varna med ett meddelande fast utan signal.
Gå in genom förarsidan och lägg väskan bak därifrån istället så löser det sig nog..
Som Mattiasg säger så gäller det framstolen, där det sitter en sensor.

Att den skriver "ingen bältad bak" om man öppnar bakdörren är jag fullt medveten om, den texten trycker man bara bort med Read knappen.

Så är det nån som bytt sensorn i passagerarstolen eller haft av klädseln av annan anledning?
Har läst på forumet tidigare, det finns fler med samma problem. Det kan vara klädseln som är för hårt spänd så att sensorn tror att det sitter någon i sätet.

/Kalle
har man en 04:a så fins det för känsliga givare i stolen på de tidiga bilarna. men vist kan en givare vara trasig eller felmonterad även på andra årsmodeller.

at ta av klädseln på denna bil är förhålandevis enkelt för att var en bil
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]