Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torwald
Hej!
Jag har precis bytt stereo från en HU-601 till en HU-801, då satta jag även in en förstärkare under passagerarstolen. Jag tycker att det blev märkbar bättre ljud, men jag undrar vad det är mer som skiljer de olika systemem orginal? Jag vet att jag saknar en center högtalare, men är det nått mer? Är det andra/fler högtalare i orginal HU-801 systemet?
torwald skrev:Hej!
Jag har precis bytt stereo från en HU-601 till en HU-801, då satta jag även in en förstärkare under passagerarstolen. Jag tycker att det blev märkbar bättre ljud, men jag undrar vad det är mer som skiljer de olika systemem orginal? Jag vet att jag saknar en center högtalare, men är det nått mer? Är det andra/fler högtalare i orginal HU-801 systemet?
Hej Torwald ! jag har inget svar på din fråga om skillnader i bestyckningen av högtalare, utan jag bara undrar vad du gav för enheten hu 801 då min är helknasig, Hasse
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns 3 olika högtalar system till bilarna, vilket igentligen inte har nånting alls att göra med vilken sterio du har i bilen,
se går det att köpa till extra bas & beroende på årsmodell så får man extre discanter.

som mäst kan bilen ha 12 högtalare har jag förmig (detta ämne är mycket omskrivet här på forumet, så det finns masor att hitta, bara man lyckas pricak in rätt sökord!
Som sagt 3 olika ljudpaket. Lägsta = Performance Sound. Mellan = High Performance. Och högsta nivån heter Premium Sound. Det som skiljer i stort är huvudenhet, slutsteg, antal högtalare och kvaliteten/effekt på högtalarna.
Slutstegen finns i 200W och 300W. Hörtalarna finns i 40/75/100W.
Kombibilarna kan ha 12 hörtalare som mest. Sedanbilarna 13st.
av Daddan
Om du inte hade något slutsteg innan bytet av huvudenhet har du Performance. Byt högtalare till bättre, de är inget vidare (inkl. diskanter i dörrsidorna).

Om du inte heller har diskanter i bagaget vid D-stolparna så kan det vara idé att stoppa i sådana om du vill ha originalsubben.

Eftermarknadshögtalare funkar bra och skrotarna säljer original High performance som jag tycker duger men om man ändå ska byta kan man lika gärna köpa bättre nya.

Premium sound kräver nya dörrsidor och är MYCKET ovanliga.

Jag har 10 högtalare, dvs High performance och subwoofer. låter tillräckligt bra men funderar på att byta högtalare i dörrsidorna. Subben tillför det sköna basljudet som man vill ha (utan att spela för fotgängare i bästa "240raggar-anda").
Daddan skrev:
Frågan är hur det är med dessa dörrsidor på S80´n ifalla alla dörrsidor i den serien är lika och det bara är V70/S60 som har olika... Nästan alla S60 fram till 05 har premium dörrsidor så ovanligt är det inte..

Tyvärr så använder sig inte V70/S60 och S80´n sig av samma högtalare så finns betydligt färre premium högtalare till S80 än till V70/S60

Här har du art nr på högtalarna ifall du vill söka på skrotar och köra på orginal grejer..

Nu vart jag fundersam men på vissa bilar sitter dessa högtalare i dörrarna både fram och bak.. vilka det gäller vet jat inte..

8672914 vf vb.. alt för bakdörrar 8673551
8672915 hf hb.. alt för bakdörrar 8673551
8672913 hh samma bägge sidor..
Diskanter fram upp till 04 8672914
Diskanter fram upp till 04 8672915
Center utan RTI 8673133
Center med RTI 9472340

Dessa delar ska vara för 100W systemet dvs premium sound..
av Daddan
Mini_ice skrev:
Daddan skrev:
Frågan är hur det är med dessa dörrsidor på S80´n ifalla alla dörrsidor i den serien är lika och det bara är V70/S60 som har olika... Nästan alla S60 fram till 05 har premium dörrsidor så ovanligt är det inte..

Tyvärr så använder sig inte V70/S60 och S80´n sig av samma högtalare så finns betydligt färre premium högtalare till S80 än till V70/S60

Här har du art nr på högtalarna ifall du vill söka på skrotar och köra på orginal grejer..

Nu vart jag fundersam men på vissa bilar sitter dessa högtalare i dörrarna både fram och bak.. vilka det gäller vet jat inte..

8672914 vf vb.. alt för bakdörrar 8673551
8672915 hf hb.. alt för bakdörrar 8673551
8672913 hh samma bägge sidor..
Diskanter fram upp till 04 8672914
Diskanter fram upp till 04 8672915
Center utan RTI 8673133
Center med RTI 9472340

Dessa delar ska vara för 100W systemet dvs premium sound..
Menar du att nästan alla S60 har dessa dörrsidor? http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 260622.htm
Trodde de såg ut så här: http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 260635.htm

Det är så att de dörrsidor som är anpassade för Premium har TRE högtalare/dörrsida, 8", 3" och 1".
Det är alltså en S80 vi pratar om då?? Svaret är nej det finns ingen baslåda, i s60/s80 så sitter det två st 8" i hatthyllan som ska fungera som bas.

I mellanpaketet sitter det 8" i hatthyllan men kan behövas kompleteras med en baslåda om man vill ha det riktiga dunket. Allt du behöver göra för att känna om du har mellanpaketet är att sträcka in handen under passagerar sätet finn där en låda (slutsteg) så är det mellanpaketet är det tomt är det minsta..

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]