Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Ja som topic lyder, hur skarvar man på bästa sätt för att undvika glapp/korrosion/kortslutning i elkablar (12V)?.

Trivial fråga kanske, men frågar man inte så :wink: .
av Rådlös
Det finns massor att berätta om detta. Men se till att du har: Rätt kabel. Rätt kontakt (kabelsko, skarvhylsa). Rätt klämverktyg.
Det är ett stort ämne. Så man kan hålla riktiga föreläsningar om det, men det orkar inte detta forumet med, så du får säga till, så berättar jag mer. Även lödning om du föredrar det.
Mer än 25 år i branschen. :wink:
Användarvisningsbild
av isak
hej
typ abico klämhylsa med krymptätning fungerar även som stöd. är det enda som fungerar på lastbilschassin 24V är mycket agresivare måste, vara tätt mot fukt!
isak
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Okay tack för tips :D .

Lödning med krympslang över verkar ju smidigt, bara att försöka få tag på lite krympslang då (lödgrejor har jag hemma).
av Rådlös
Det finns krympslang med smältlim på insidan. Det torde bli så tätt det bara går.
Om du föredrar klämtång så välj den sorten som motsvarar Clas Ohlson katalognummer 36-3696. Det är en tång av proffsmodell. Dom andra av två "plåtbitar" är förbjudna på många arbetsplatser. OBS! Man kan säker köpa denna tång på andra ställen, men jag tar det bara som ett exempel. Jag är inte ute för att pusha fram Clas Ohlson i detta. Bara använda hans illustration.
För den nitiske perfektionisten, finns det också kabelskosortiment av mässingbrons. Det är tåligare mot korrosion. Men man får leta lite i båttillbehörsfirmor. Dom kabelskorna är tänkta för marin miljö. Men dom ser ut som vanliga Abikosortimentet.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
F*n har jagat runt hela byn efter krympslang utan resultat, hittade inget av det andra heller som ni tipsat om :( .

Ska åka till Norrtälje på lördag får leta där ist :D .
av swemax
ELFA har krympslang med smältlim

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]