Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av calle945
Hej, har sett att det finns ett par trådar om detta men blir inte klokare av dom.

problemet: fläkten går endast på läge 5 alltsu full fart, var tipsad om att "värmesäkringen" på motståndet kunde ha gått men denna är hel såvitt jag kan se.
kan motståndet vara trasigt även om alla trådar o sitter där dom ska och inte är avbrända..

Finns det inga relän' som kan ha gått sönder eller dylikt,..

väldigt tacksam för svar/hjälp nu när det börjar bli kallt o immigt i bilen, lite drygt att åka runt me full fläkt helatiden.
Användarvisningsbild
av erikn
Det syns inte om den gått sönder, du måste mäta. Om du mäter motståndet över den så ska det vara 0 Ohm.
Användarvisningsbild
av Dobermann
2 alternativ, fläktmotsåndet eller vredet, rätt säkert att det är fläktmotsåndet, kan du nått om el så kan man ju mäta, både motstånd och om vredet släpper ut 12v på alla lägen(utom 0 då), du kan ju oxså lätt tvångsköra fläkten genom fläktmotsåndet, bara dra ur alla kablar förutom dom som går till fläkten och köra + och -, är 1 - och 5 plus, har du motsåndet ute så syns det enkelt.
Om fläktmotståndet nu är det som felar så skulle jag plockat ut fläkten oxså, sitter med 1 torx och kollat om den går trögt, så du inte bränner det nya motståndet på en gång.
av calle945
Tack! men hur menar du med det här hängde inte riktigt med.- "ara dra ur alla kablar förutom dom som går till fläkten och köra + och -, är 1 - och 5 plus" ?

fläkten gick trögt för att det låg lite skit där som ramlat ner för att gallret lossnat vid intaget av luft...
Användarvisningsbild
av Dobermann
Detta är ett fläkt motstånd med alla kablar förutom fläkten urdragna på
Bild
Den grå kabeln är - (minus)
på dom andra 5 stiften kan man koppla + (plus), på ETT stift åt gången, på varje stift så går fläkten i olika hastigheter, din är troligen död på alla utom på stift 5 = högsta hastighet.
av calle945
aha tackar så´mkt för denna förklaring nu är jag helt med hur du mena=)!.
det är nog som du säger då att det är omtståndet för alla säger de, men vill ju ändå få till att det kasnke kan vara någe annat men blir väl till o köpa ett nytt...

ngn som har aning om pris?
av calle945
har läst den tråden och det verkade ju vettigt tills jag kollade och säkringen var hel,,

Men kan säkringen vara paj ävenfast den ser hel ut, alltså att den inte är avbvränd?
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]