Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anna36
Hej & Godmorgon.

Äger en volvo v70-01, som jag i Tisdags körde utan problem. Igår när jag skulle iväg, vägrar starta. Den startar men dör omgående.
Bensin finns.
Batteriet byttes för 1½ år sedan.
Ingen lampa lyser.
Igår vid 23-tiden går jag ut o testar igen, den startar nån sek, dör sedan. Efter något försök så när jag vrider på nyckeln så låter det som ett "klick" ljud...?

Finns säkert 1000 saker som kan vara fel.. men kanske finns det någon som kan ge mig en ledtråd om vad jag ska leta efter?

Mvh
/Anna
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, jag gissar på Startspärren, kan bero på antennringen i startlåset, har du provat flera nycklar ?
Det kan vara trassel med Larmet också iofs. Har du haft något "mankemang" med din bil tidigare ?
Min standardlösning är att ALLTID börja med att ta bort minuskabeln till batteriet i 30 minuter, dels är det Graaatis dels om någon "av dina datorer" i bilen behöver startas om så händer det att allt funkar efter detta !!
Freddie
Användarvisningsbild
av greeeken
Då jag haft exakt samma problem så gissar jag på DÅLIGT batteri.
Speciellt om det håller på o klickar så är det problem med batteriet.

Jag gissar på att när du får igång bilen så spelar det ingen roll om du trycker gasen båtten , bilen dör iallafall??
Startkablar hjälper inte om en cell i batteriet är dött.
Testa med annat batteri.
av Anna36
Hej igen, har nu varit & köpt en nytt batteri... bilen startade & dog lika snabbt. :cry:
Testade även att byta nyckel, ingen skillnad.

Ingen aning om vad jag ska göra... trött & ledsen.

/Anna
Användarvisningsbild
av greeeken
Anna36 skrev:Hej igen, har nu varit & köpt en nytt batteri... bilen startade & dog lika snabbt. :cry:
Testade även att byta nyckel, ingen skillnad.

Ingen aning om vad jag ska göra... trött & ledsen.

/Anna

då är det bara läsa ut felkoder
Användarvisningsbild
av wissel
Tyvärr finns bara det klassiska svaret att tillgå, att läsa ut felkoderna på din bil, om du har någon i närheten med Felkodsavläsare så vore det ju bra. Att byta/köpa grejer typ batteri o liknande är att kasta pengar i sjön. Ställ frågan på forumet om någon vill hjälpa dig med avläsning, tala om bara var du bor/är någonstans så vet man.....Freddie
Användarvisningsbild
av flyvert
Är det nya batteriet verkligen fulladdat?

Osäker? Låna en batteriladdare av någon och låt den ladda det nya batteriet i några timmar (helst bör du koppla ifrån bilens pluskabel till batteriet under laddningen för att minimera risken att laddaren stör bilen) o försök igen.

Annars får du nog bärga/bogsera till verkstad eller läsa ut felkoder och lita på att forumet kan hjälpa dig med dessa.

/f
Senast redigerad av 1 flyvert, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av flyvert
Anna36 skrev:När jag pratade med en "nisse" på en verkstad så sa han att jag ej kunde bogsera min bil då det är en automat.

/anna
För vad jag vet så stämmer det. Bärgning (med upplyfta framhjul) rekommenderas för att inte skada automatlådan.
Användarvisningsbild
av Martinmat
Såg i instruktionsboken till min 06:a med automat att man kunde bogsera i N läge men att man skulle hålla sig under en viss hastighet och en viss sträcka, kolla vad det står i din instruktionsbok. Blev själv lite paff när jag trodde man inte kunde bogsera automatbilar....
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]