Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#330869
Tillslut har jag tankat, 30 mil landsväg och 50 mil stadskörning. Det sistnämnda aldrig längre än 2 mil i taget men har kört _väldigt_ försiktigt. Jag har nog inte varit över 2000 varv många sekunder :-). Medelhastighet starka 45 km/h på färddatorn för alla 80 milen.

Landade på 0,6 l/mil på färddatorn och 0,66 l/mil vid pump. Diffen verkar vara mindre på de som kör landsväg så vid start/stop av motor eller vid stillastående räknar den mer galet än annars.

Motsvarande på en 2.4T -00 ligger jag på ca 0,90-0,92 l/mil.

2.4d -10, 175 hk, manuell, 17"
#331334
Då har man avverkat första 200 milen 70% motorväg 30% stockholmstrafik
snittar 0.8 och då håller jag alltid +10 på GPS på motorväg
XC70 D5 man riktigt hyffsat tycker jag
#332825
Trodde den skulle dra mindre... V70 2.4D -09 Aut.
Det här är en normaltur, (till jobbet)
Börjar med 10 min. 0-50km/h
Sen 15 min. 110-130km/h
10 min. 70-100km/h
15 min. 0-50km/h
Sträckan till jobbet enligt hitta.se 37km (enligt tripmätaren 42 km...)
Tankade igår och enligt trip/liter fick jag 0.82l/mil (har då bara kört till jobbet och en gång till arlanda)
Har kört diesel värmaren 10ggr. kanske.

Normalt eller lite mycket? Hur visar era tripmätare, 13% extra ok? blir ju lite på 10000mil.

/Miki
#332852
Miki skrev:Trodde den skulle dra mindre... V70 2.4D -09 Aut.
Det här är en normaltur, (till jobbet)
Börjar med 10 min. 0-50km/h
Sen 15 min. 110-130km/h
10 min. 70-100km/h
15 min. 0-50km/h
Sträckan till jobbet enligt hitta.se 37km (enligt tripmätaren 42 km...)
Tankade igår och enligt trip/liter fick jag 0.82l/mil (har då bara kört till jobbet och en gång till arlanda)
Har kört diesel värmaren 10ggr. kanske.

Normalt eller lite mycket? Hur visar era tripmätare, 13% extra ok? blir ju lite på 10000mil.

/Miki
0.82 låter väl rätt normalt om du kört lite värmare och åker automat.

+13 % på färddatorn kan väl vara normalt med värmaren eftersom den ger felvining. Min visar 6-7% fel redan om jag INTE använder värmaren

Trippen har jag provat mot en bra båtnavigationsGPS och det diffade mindre än 1%
#332854
VolvoB20 skrev:
Miki skrev:Trodde den skulle dra mindre... V70 2.4D -09 Aut.
Det här är en normaltur, (till jobbet)
Börjar med 10 min. 0-50km/h
Sen 15 min. 110-130km/h
10 min. 70-100km/h
15 min. 0-50km/h
Sträckan till jobbet enligt hitta.se 37km (enligt tripmätaren 42 km...)
Tankade igår och enligt trip/liter fick jag 0.82l/mil (har då bara kört till jobbet och en gång till arlanda)
Har kört diesel värmaren 10ggr. kanske.

Normalt eller lite mycket? Hur visar era tripmätare, 13% extra ok? blir ju lite på 10000mil.

/Miki
0.82 låter väl rätt normalt om du kört lite värmare och åker automat.

+13 % på färddatorn kan väl vara normalt med värmaren eftersom den ger felvining. Min visar 6-7% fel redan om jag INTE använder värmaren

Trippen har jag provat mot en bra båtnavigationsGPS och det diffade mindre än 1%
Tankade också idag. 0,85/mil
Kört korta sträckor max 30 min/gången + en del värmare.
Detta var på sommardäck original 17"
Nu bytt till Hakka R 16", får se om det påverkar nått
#332860
Hej igen,
Det jag menade med 13% fel var inte själva felmarginal från färddatorn utan mer att själva trip/milmätaren går för snabbt. Har 17" original fälgar och däck på så det borde ju inte bero på att man kör runt på för små hjul.
Körde med gps för att se hur fel hastighetsmätaren visade men den ligger bara +5-6km/h (i 130km/h), vilket är klart lägre fel marginal än själva tripmätaren. Ska kolla om jag kan få till en tripmätare på GPSen, kan ju vara Hitta.se som har totalt fel i sin beräkning av sträcka.
På färddatorn hade jag en snitt förbrukning på 0.78 men den var 0.82 när man räknade på hur mycket jag fick i.
Jag fick med någon trimsats som inte sitter i idag. Man pluggar in och programmerar om datorn i bilen och sen tar man loss boxen igen. Vet inte märke då jag inte har fått den än men den är på gång.
Hur som helst. Har ni någon erfarnhet hur detta påverkar bränsleförbrukningen? Förstår om det är ganska individuellt beroende på motor och trimchip.

/Miki
#333036
Jag kan bara säga att jag inte är vidare nöjd med förbrukningen på min nya V70 2,4D 175Hk Aut... (300 mil på mätaren)
Var en tur nyss på 87,8 mil och fick i 65,5 liter diesel (0,75 l/mil), då har bilen gått på farthållaren med 120Km/h (gps-fart) mestadels förutom ~20 mil över fjällväg där farten varit runt 80Km/h. Genomsnittsfart på hela resan på färddator 98Km/h vilket är rätt högt men då trafiken varit obefintlig så rullar det lätt på. Jag har gjort samma typ av resor tidigare med en -03 V70 140Hk Manuell fast då med 110Km/h på farthållaren och 0,79 l/mil i förbrukning samt en -98 Passat TDI syncro variant manuell som höll sig runt 0,60 l/mil.
För övrigt visade tankmätaren inget sista 1,5 milen trots att det bara gick i 65 liter :(
#333122
Det du har lagt till är ca 1dl/mil påverkad av automaten. Motsvarande körning med den föregående 2,4D - manuell som jag nu kört även med Polestaruppgradering till 205Hk ligger mellan 0,6-0,7 beroende av körning. Mycket landsvägssträckor med hastigheter runt 90-100km/h då hamnar man runt 0,6 och blir det mycket stadskörning eller motorväg med lite +hastighet så närmar den sig istället 0,7.
Så det verkar vara här de flesta hamnar med dessa motorer, dvs 0,6-0,7 med manuell och 0,7 till dryga 0,8 med automat.
#333559
AndS skrev:Det du har lagt till är ca 1dl/mil påverkad av automaten. Motsvarande körning med den föregående 2,4D - manuell som jag nu kört även med Polestaruppgradering till 205Hk ligger mellan 0,6-0,7 beroende av körning. Mycket landsvägssträckor med hastigheter runt 90-100km/h då hamnar man runt 0,6 och blir det mycket stadskörning eller motorväg med lite +hastighet så närmar den sig istället 0,7.
Så det verkar vara här de flesta hamnar med dessa motorer, dvs 0,6-0,7 med manuell och 0,7 till dryga 0,8 med automat.
Det är ju klart att automaten vill ha lite extra, men man brukar kunna åka "landsväg" på blandad-förbrukningen iaf som är 0,68 l/mil.
Och med syncron som var 4-hjuls driven, 12år äldre och nästan lika tung tyckte man då att den var lite dryg på soppan...
Brorsan gjorde en liknande tur med sin -06 V70 D5 AWD 185Hk MAN på 0,67 l/mil, och 4-hjulsdriften är inte heller någon sparbössa.
Det är bara att konstantera då att Volvos automat e värdelös ekonomiskt då... eller så har dom inte lyckats nått vidare med nya motorn!
#333570
Lacke skrev: Det är bara att konstantera då att Volvos automat e värdelös ekonomiskt då... eller så har dom inte lyckats nått vidare med nya motorn!
Volvo måste ta sig samman och skaffa fram en mer ekonomisk programmering av Geartronic-lådan. LÅSA växlarna snabbare, VÄXLA UPP snabbare. Det verkar som ingenjörerna är livrädda för biltidningskritik av typen "icke-responsiv, ovillig automatlåda". Ingen ny hårdvara behövs egentligen (även om Powershift är bättre).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 35

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]