...

Moderator: Moderatorer

HiTek skrev:Jag kör ju redan för fort. Ligger jag 100 så är min riktiga runt 95 tror det var. Och en långtradare som då ligger bra tät bakom är rätt drygt. Långtradarna får ju max köra 70 eller om det var 80.
Du är ju lite lustig, du talar om att en lastbil får inte köra fortare än en viss hastighet men det är helt ok att du kör för fort :roll:
StringerBell skrev:
eccy243 skrev:Långtradare KAN inte köra fortare än 90. Elektronisk begränsning. I alla fall på plan mark. Ska inte säga hur det blir i nerförsbacke. Sen att dom bara FÅR köra 80 om dom har släp e ju en annan femma...

Vet inte när denna begränsning kom.
Men den begränsningen har det väl gått att kringgå - ialla fall till alldeles nyligen?
Ett sätt ätt få den att gå lite fortare utan att mixtra med elektroniken är att beställa bilen med lågprofildäck och mindre fälgar och sen byta däck och fälg när man får hem bilen, då kanske man tjänar 5-7km/h.

Är ju lite svårare idag att kringå begränsningen men omöjligt är det inte.

Kommer ihåg Scania från -99 som va begränsad till 90, juckade man lite med tändningen när man körde så försvann begränsningen
av Willis
Severin skrev:
HiTek skrev:Jag kör ju redan för fort. Ligger jag 100 så är min riktiga runt 95 tror det var. Och en långtradare som då ligger bra tät bakom är rätt drygt. Långtradarna får ju max köra 70 eller om det var 80.
Du är ju lite lustig, du talar om att en lastbil får inte köra fortare än en viss hastighet men det är helt ok att du kör för fort :roll:
Jag kände på mig att du skulle skriva det, hehe. Men det var inte det jag menade.
Vad jag menade var att trots att jag redan kör för fort så ligger ändå långtradaren tätt bakom. Är du med nu? ;)
HiTek skrev:Jag kände på mig att du skulle skriva det. Men det var inte det jag menade.
Vad jag menade var att trots att jag redan kör för fort så ligger ändå långtradaren tätt bakom. Är du med nu? ;)

Hehe, jorå jag e med men det förklaras lite i mitt tidigare inlägg att din bil är sämre kalibrerad än en lastbil, sen så är det ett fåtal svenskregistrerade lastbilar som mixtrar med fart begränsningen så om dom kommer ikapp dig när du kör över 100 så är det garanterat en utlänning
av Willis
Severin skrev:Hehe, jorå jag e med men det förklaras lite i mitt tidigare inlägg att din bil är sämre kalibrerad än en lastbil, sen så är det ett fåtal svenskregistrerade lastbilar som mixtrar med fart begränsningen så om dom kommer ikapp dig när du kör över 100 så är det garanterat en utlänning
Gött! Jag kan vara bra kass på att förklara saker och ting ibland :P :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Severin skrev:Kommer ihåg Scania från -99 som va begränsad till 90, juckade man lite med tändningen när man körde så försvann begränsningen
På ett ställe där jag sommarjobbade för väldigt många år sedan var truckarna begränsade till ~20km/h. Satte man komradion brevid tändningslåset och tryckte in knappen för att börja prata så gick den plötsligt mycket snabbare... :lol:
Brainy skrev:På ett ställe där jag sommarjobbade för väldigt många år sedan var truckarna begränsade till ~20km/h. Satte man komradion brevid tändningslåset och tryckte in knappen för att börja prata så gick den plötsligt mycket snabbare... :lol:
Haha, den va snygg :lol:
av Willis
Brainy skrev:På ett ställe där jag sommarjobbade för väldigt många år sedan var truckarna begränsade till ~20km/h. Satte man komradion brevid tändningslåset och tryckte in knappen för att börja prata så gick den plötsligt mycket snabbare... :lol:
Haha, klockrent!
Komradiotruckar :D den har jag faktiskt hört om och till och med sett :) Sen finns det motvikstruckar utan någon begränsning, vet detta då en kompis körde en sådan i ca 70 :) folk stirrade på honom när han kom med en rulle plåt :P
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 552
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]