CalleV70 skrev:På tidigare bensinturbo (V70) fick jag upp acc och toppfart. Detta då sista växeln är lite överväxel. På min gamla xc90, -04, boxade jag ganska tidigt. från 163 till ca 190 hk kanske. Du måste kolla effektkurva vid vilket varvtal den ligger ( har för mig ca 2500 varv). Dieseln är ju lågvarvig och har större utväxling. Därför svårt att passera denna gräns och man till slut måste byta utväxling. Därför viktigt att kolla effektkurvan. Dock blir accet avsevärt bättre även när man är i det snabba registret.
Men nya D5 är det säkert annan utväxling (mot bakhjulet) om toppfarten är högre. Fast detta har jag inte kollat.
Är nog fortfarande inte riktigt med här, toppeffekten 205Hk når du vid 3750varv med 2,4D Polestar uppgradering??
Utväxlingen på 6:an ligger på ca 1700 vid 100km/h om jag nu minns rätt, vad den nya dubbelturban har vet jag ej.