Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoDriver
Har ett mycket märkligt fel på min Volvo! Den går inte bra. Den startar galant men sen när man kör den och trampar på gasen så tenderar den att strypa sig och motorn bromsar där med in den. Släpper man gasen och trycker igen accelererar den eller om man pump gasar. Dock går den inte som den skall fullt ut. Ibland när man får upp den lite i varv och trycker gasen i botten så accelererar bilen men inte för fulla muggar som jag vet att den ska. Den känns strypt så att säga. Jag har provat med att kolla stiften och övriga tänd delar, men som sagt endast gjort en översyn av dem och konstaterat att de ser ut att vara i ordning. Har även provat att spraya med startgas i motorrummet för att kolla eventuellt vakuum läckage på slangar. Men inget fel hittat där heller. Sen har jag även bytt bränslefilter utan att jag märkt skillnad. Bilen fortsätter att gå ryckigt och små smäller lite i motorn ibland. Vet inte alls vad jag skall ge mig på härnäst. Tror någon att det kanske kan vara styr boxen eller bränsle pumpen? Hur många bränslepumpar har bilen, 1 eller 2? Tacksam för alla synpunkter eller idéer!

Komp.test:

CYL. 1 2 3 4 5
11,5 10,5 9,5 10 11

MAP-sensor: OK!
Insugstempgivare: OK!
Bränsletryck: 3 BAR, OK!

Baktänder, smäller i luftburken bland annat.
En avläsning av felkoder gav bara 1-1-3 short term fuel mix to weak. Men den koden kom inte tillbaka efter provkörning.
Vad gäller relät så tycker jag det faktum att pumpen går och att trycket verkar riktigt tyder på att det borde vara ok. Finns det något annat sätt att prova det på?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]