Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mikael108
Datorn blir allt mer viktig för bilverkstaden upptäcker jag när jag med lite panik i blicken styr in mot kundmottagningen eftersom motorlampan på instrumentbrädan bårjat lysa. Jag anar att det är en varningslampa, symbolen ser ut som en motor, och jag tänker mig att en bilmekaniker måste nu dyka ner i motorrummet för att inspektera vad som gått fel.

Men inte alls dyker det ner någon mekaniker under min huv. Istället kommer verkmästaren ut med en liten väska som han har en bärbar dator i.
Jag skriver om det här på http://blogg.vk.se/mikael/2009/10/15/bi ... obb-141325

Behöver få veta om det är en bra utveckling av skiftnyckeln ersätts av datorer när bilen ska repareras?
Kommentarer?
/Mikael
Användarvisningsbild
av Bosa
För mindre verkstäder kan det väl vara en nackdel. Instrumenten är inte billiga och universal tar inte fram alla felkoder, Mekonomen t ex får inte fram alla felkoder som Volvo får fram.

Sen så är ju en felkod inte helt självklar, är ju inte alltid det framgår av felkoden vad som behöver göras så att stirra sig blind på en felkod kan bli lite fel också.
Däremot så tror jag på det sättet att felsöka tillsammans med vanligt hederligt skruvande och sunt förnuft. Är ju inte så att datorn ersätter skiftnyckeln, är ett bra hjälpmedel att använda så man vet var man ska använda skiftnyckeln förutsatt att det inte räcker med en mjukvaruuppgradering.

Förhoppningsvis så utvecklas mjukvarorna hela tiden ur felsökningssynpunkt också, vet inte hur mycket som sparas i form av loggar idag men just loggar bör kunna vara bra att ha. :)
av J.F.S
Men är detta verkligen en nyhet? Hur länge har inte OBD funnits? Kan svara på det själv, nämligen sedan 1975 (enligt Wikipedia)

Visserligen är det betydligt mer avancerat nu men min bil, som är en gammal bil, från 2000 har ett avancerat övervakningssystem.
Användarvisningsbild
av lilleman
Kalla mig gammalmodig men jag tycker det har ballat ur
med all denna elektronik :shock:

mvh/Roger
av Rådlös
Njaaääee... Det är ju så här att allt är en följdeffekt av kraven på renare avgaser. För att kunna styra förbränningen för bästa effekt och minimala utsläpp krävs det elektronik. Elektroniken är konstruerad så att en mängd data matas in till en dator, som sedan styr motorn. Och när man ändå har signalerna till motorstyrningen kan det kanske vara intressant att veta vad som egentligen händer. Det kan man göra numera.
I sammanhanget kan det vara värt att påpeka, Lambda 1 som är motorstyrningens uppgift, är inte ett påhitt av politiker och miljöaktivister. Det är i stället kemi och fysik. En sorts naturlagar, som tyngdkraften eller centrifugalkraften etc. etc. För att fullständigt förbränna en viss mängd bränsle, effektivast (mest kraft) och med ett minimum av avgaser, krävs det en bestämd mängd luft. Då har man Lambda 1. Tacka elektroniken för det.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Visst kan jag tycka att det har gått lite överstyr. Det är samma sak med i stort sett allt nuförtiden, men knökar i massa finesser och ser till att övertyga folk om att de behöver saker som de inte ens visste om att det fanns. Mobiltelefoner, hemelektronik...

Och datorer i bilverkstan är en naturlig utveckling av det. Med dagens bilar är det helt nödvändigt. 1989 när diagnossystemet kom på Volvo kunde man fortfarande leta sig fram till felet med en multimeter och kopplingsschema, men nu när det är datakommunikation i nätverk mellan styrenheter är man helt chanslös utan rätt utrustning. Bra eller dåligt? Jag vet inte, antingen anpassar man sig som bilmekaniker eller sadlar om till snickare eller nåt... Men datorn är direkt nödvändig, i kombination med kunskap om systemet. Felkoden ringar in felet ganska bra, men det krävs oftast traditionell felsökning för att peka ut det exakt. Ofta hör man att "det är ju bara att koppla in datorn så får man reda på vad som är fel". Men så är det inte.

Men med mer digitalteknik blir felen också mer "digitala", rätt eller fel. Förr justerade man brytaravstånd, tändning, bränsleblandning, mm. Då kunde det vara lite fel, man kunde åka omkring med lite för hög bränsleförbrukning hur länge som helst utan att veta om det. Nu sköter styrenheten om det exakt, och skulle nåt bli fel får du en varningslampa rakt i nyllet. Jag skruvar hellre insprutare än gamla förgasarbilar, för det är lättare.

Fan vad jag babblar, vart vill jag komma? Att som bilmekaniker ge en liten inblick från "andra sidan"? Nåt sånt...
Vad vill du? Locka folk till din blogg? Svalde jag betet? Verkar så va?

Jo just det:
Mikael skrev:Det verkar som att det snart bara är lufttrycket i däcken som inte styrs av bilens dator.
Jaså, har du inte däcktrycksövervakning på din bil? :wink:
av J.F.S
Sparkz skrev: Fan vad jag babblar, vart vill jag komma? Att som bilmekaniker ge en liten inblick från "andra sidan"? Nåt sånt...
Vad vill du? Locka folk till din blogg? Svalde jag betet? Verkar så va?

haha, det verkar onekligen som du har rätt. Ett inlägg på forumet och sen har vi inte hört av killen igen :) Han har inte ens varit inloggad sen dess.
av swemax
Datorn tar jobbet, hmmm, kolla denna tråd http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=46465

Sista förslag på åtgärd:
Sätt dig i förarstolen, ta höger hand och knyt den, slå hårt en gång mitt i passarskerarstolen. Omd et inte funkar testa öppen handflata några gånger. Funkar alltid. :lol:
av *pettson*
Svaret på frågan är NEJ.. Men mera teknik skiljer mekaniker från aggregatbytarna.
Sämst?.. INGEN biltillverkare vet nånting i början om sin egen nysläppta teknik.. OFTA vet dom inte mycket mera efter 5 år om vissa saker. För där skiljer vi oss.. aggregatbytarna och mekanikerna. Att byta en enhet för att det är *troligen nåt fel på den* Är inte samma sak som att ta reda på exakt vad felet är och reparera det..
Men å andra sidan, kunderna vill ha en gissningslek på verkstäderna. Varför betalar man annars uppåt 20.000spänn för gissningar och knappt vågar gå tillbaka om man inte är nöjd? Hade man köpt en platttv för 20k och den inte fungerade som sagt så skulle dom flesta ge säljaren så mycket skit att han inte ville komma tillbaka till jobbet dagen därpå. :roll:

Sen har jag en enormt bra fråga: HUR lurar en säljare på folk bilar med skyhöga kostnader för service, ingår extra smör? Nån hemlig parfym? Ex vis en passat årsmodell 2003-2005 nånstans kostar stora servicen i lilla motala (inkl kamrem och vattenpump) 24300kronor på märkesverkstad :shock:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]