Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Hejhej, jag fick reda på att man skall rengöra vevhusventilationen vid 16000 mila servic på min xc90 t6 -03
Vad innebär detta? Är det nån speciell del från vevhusventilationen som dem inriktar sig på? svårt att göra själv?
Hur lång tid kan det ta och göra för en person med ok mek-känsla? ( gör vanliga service, byte av bromsar och sånna ingrepp själv.)
tacksam för svar
mvh Michal
av J.F.S
Nu vet jag inte hur det ser ut på XC90 men på min T5 V70 så tog det mig gott och väl 6 timmar. Dels för att jag saknade verktyg, dels för att jag inte gjort det förut. Blev tvungen att plocka ner hela insuget för att komma åt oljefällan som sitter gömd under insuget.

Pettsson har en instruktion för äldre motorer men du får en bra överblick över vad som behöver göras:
http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html
http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html
av wendtm
Det kan väl inte vara någon större fara med att vänta med och göra detta ingreppet till nästa service om man inte har något som pekar på att oljefällan kan va igentäppt? (inget visslande från motorn och så)
mvh
Användarvisningsbild
av jimDK
Nej tror jag inte heller, men det är svårt att veta hur illa det är.
Symptomer kan tex vära smuts på gas-spjället ( om det är mycket illa da också oljeslam på olje-mätstickan).

vevhusvent som inngår i service innebär inte att de byttar oljefällan,de rengör bara några anslutningar.
av wendtm
Jaha, ok, jag tror jag tar o byter kamrem o ooch det där först, så tar jag en titt på vevhusventilationen senare, kollar de bara vinkelröret som är innan fällan och röret efter eller? hörde att den täpps igen oftast när man kör småsträckor och vi har bilen som pendlarbil, går oftast minst en sträcka på 8 mil. när vi är o handlar o så tar vi den mindre bilen.
av Tomisco
Nån som har koll på vad undertrycket skall vara. Jag har en vakuumklocka som jag tänkt ansluta till röret för oljestickan (jag har en V70 2,5T -04). Med varmkörd motor på tomgång har jag för mig att det finns ett specat värde, typ -0,2 eller så. Genom denna koll kan man ju se hur pass akut det är att rengöra vevhusventilationen.
av Jwinkler
du tar EJ bort insuget och oljefällan på 16 000 mila servicen, man tar bort servopumpen, sen sitter det en 3 delat "t-korsning" på hörnet av insuget som du tar bort, sedan gör du rent ett hål med en ståltråd. sen sätts det hela ihop igen.
Det är just det hålet som sätts igen med en rejäl igenkoksad oljefälla som följd. så ja skulle inte ens fundera på att vänta tills det blir "akut", förövrigt har hålet sätts igen vid 80 % av fallen vid just en 16 000 service, så man brukar få brottas lite med ståltråden innan de släpper.

Spelar ingen roll om det är -0,2 etc, bara det är sug i systemet så är det okej.

MVH//
av J.F.S
Den anslutning Jwinkler pratar om hade minimalt med beläggning på min bil, däremot fanns det en del slam i oljefällan samt i anslutningarna till motorn.

Jag skulle inte heller chansa och vänta med rengöringen. Slutnotan kan bli så mycket dyrare.
av wendtm
Japp
jag bestämmde mig för att göra en service på Netbil i kungsbacka, det är folk som har jobbat på bilia som jobbar där.och ett pris på 7000 var rätt ok tyckte jag

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]