Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stork
Kör Volvo S70

Hej
Jag upptäckte en majonnäs-liknande avlagring på oljestickan för två veckor sedan. Hittills har jag inte konstaterat något läckage från kylaren. Så nu kommer frågan. Hur stor är chansen att det har börjat bli problem med vevhusventilationen?

När jag stoppar ner, drar upp, och torkar av oljestickan 10-20 gånger så ser oljan jättebra ut. Men när jag sedan kör ett par mil så kommer det tillbaka.
Jag kör ungefär sex mil om dagen veckans alla arbetsdagar, och det finns inget tecken på majonnäs på oljelocket.

Hur orolig ska jag vara?
Och kan den allt kallare årstiden påverka på något sätt?

Mvh Fredrik
av Andez
jag kan inte mycket om motorer men jag har blivit så pass inrörståd att om det är vitt på oljestickan så fins där vatten och vatten i motorn tyder på problem med kylare, topplock, ventilkåpspackning, toplockspackning eller ev kolvar eller annan del av motorn.. ingen aning om ditt fenomen kan vara något av detta men vatten i oljan är inte bra som jag har fattat det....
av nypa00
Kletet kan ha att göra med att din olja inte hinner bli helt upphettad under din körsträcka till arbetet. Då blir det kondens i olja och det är det som du ser på oljestickan. Kör du bilen en längre sträcka så ska du se att kondensen försvinner.

Jag kör själv korta sträckor till jobbet men brukar ta ett par långkörningar under veckan för att få bort detta.
av nypa00
ketto skrev:Nog borde oljan bli varm på 6 mil!
inte om det är 3 mil till jobbet och 3 mil hem... då kan det vara på gränsen...
av RoadRunner1
Blir inte motorn normalvarm på tre mils körning utan stop är det definitivt hög tid med att fundera på ett termostabyte.Har själv aldrig haft en bil som (inte) lyckats bli normalvarm mer än efter några km körning.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om oljan i tråget ser bra ut är det ingen fara, det blir lite kondens i röret. Ofta på undersidan av locket också. Om all olja i tråget är vit kan du börja fundera på vattenläckage.
Men vevhusventilationen är alltid bra att titta över, det är där vattenångan ska ta sig ut.
av Andez
angående värmen i motorn kan jag upplysa att jag som inte har motorvärmare får min motor varm på mindre än 1 mils körning så den borde bli ordentligt varm på 3 mil.
av glenn30
hade likadant på min v70-99 ifjol vintras,åkte upp till verkstaden o han sa bara att kör lite längre så den blir ordentligt varm,så nån helg därpå åkte vi 50 mil över dagen,sen var det borta.
av *pettson*
Andez skrev:angående värmen i motorn kan jag upplysa att jag som inte har motorvärmare får min motor varm på mindre än 1 mils körning så den borde bli ordentligt varm på 3 mil.
Blanda aldrig ihop vattentemperaturen du ser i instrumenten med oljetemperaturen i motorn. Det tar inte så lång tid att momentant värma oljan uppåt 110grader. Men du ska ha en snittemperatur i tråget på 80-95 grader. DET tar en stund att få för en icke turbobil.
Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]