Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
en viktig sak jag lagt märke till är att bensin inte kan brinna i bensintanken då bensinångorna är för fetblandning för att brinna.
E85 därimot kan brinna i bensin tanken !
bränslemätaren på flexiful bilar är av en annan typ, för att den inte ska kunna riskera att ge gnista eller korigera!

& sen så har jag gjort en teoretisk uträkning på hur mycke det kostar att åka på E85.

Som alla vet så ska blandningsförhållandet vara 14,7:1 på bensin & 9:1 på E85

det betyder i klartesx att om en bil drar 1liter/mil med bensin så drar den 1,63 liter/mil om man kör på E85

alla som har bilar som drar mindre kör på för snål blandning & reskerar stora motorskador

i dag kostar blyfri 95 11,22:-/liter & E85 7,85:-/liter

om vi nu tar den här bilen som drar 1 liter/ mil som exempel så kostar bränslet 11,22:-/ mil på bensin & 12,79/ mil om man kör på E85
av anp
CarMan skrev:en viktig sak jag lagt märke till är att bensin inte kan brinna i bensintanken då bensinångorna är för fetblandning för att brinna.
bränslemätaren på flexiful bilar är av en annan typ, för att den inte ska kunna riskera att ge gnista eller korigera!

& sen så har jag gjort en teoretisk uträkning på hur mycke det kostar att åka på E85.

det betyder i klartesx att om en bil drar 1liter/mil med bensin så drar den 1,63 liter/mil om man kör på E85

alla som har bilar som drar mindre kör på för snål blandning & reskerar stora motorskador

om vi nu tar den här bilen som drar 1 liter/ mil som exempel så kostar bränslet 11,22:-/ mil på bensin & 12,79/ mil om man kör på E85
Lustigt att din uträkning inte överensstämmer med min när det gäller ekonomi.
Väldigt få skulle väl konvertera om det blev dyrare med E85drift :wink:
Och hur du kan få det till att det krävs 63% mer bränsle vid körning på E85, när alla andra får det till 30-40% är ju också lite lustigt.
Själv kör jag på 15-20% mer bränsle bara, och lovar tala om när min motor havererar p.g.a etanolkörningen.
På bensin drog den ca, 1 liter per mil, och på E85 sommartid drog den 1,16 liter per mil och nu vintertid ca, 1,25 liter per mil.
Hitills har den gått ca, 2500 mil på E85 av totalt 31300 mil.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
anp skrev:
CarMan skrev:en viktig sak jag lagt märke till är att bensin inte kan brinna i bensintanken då bensinångorna är för fetblandning för att brinna.

Lustigt att din uträkning inte överensstämmer med min när det gäller ekonomi.
Väldigt få skulle väl konvertera om det blev dyrare med E85drift :wink:
Och hur du kan få det till att det krävs 63% mer bränsle vid körning på E85, när alla andra får det till 30-40% är ju också lite lustigt.
Själv kör jag på 15-20% mer bränsle bara, och lovar tala om när min motor havererar p.g.a etanolkörningen.
På bensin drog den ca, 1 liter per mil, och på E85 sommartid drog den 1,16 liter per mil och nu vintertid ca, 1,25 liter per mil.
Hitills har den gått ca, 2500 mil på E85 av totalt 31300 mil.
Jag upplevde samma sak, jag har bytt till spridare som är 47%större än orginal och väntade mig en förbrukning på ca 1,2-1,3l/mil, men den stannade på 1,1 på sommaren och steg till 1,25 på vintern. Och det i jämförelse mot bensin, 0,85 på sommaren till 0,95 på vintern.
Min 740 är dock inte orginal i övrigt portad/planad topp, annan kam osv, men ändå.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag utgick från den fakta att Bensin kräver 14,7:1 & E85 9:1
nån som kan andvända dessa siffror i en uträkning & kolla vad ni kommer fram till?

man kan köra bensin på snålare blandning än 14,7 men det är ju inte så bra!

hur ställer ni er till att etanol har korigerande effket på vissa metaller?
av anp
CarMan skrev:Jag utgick från den fakta att Bensin kräver 14,7:1 & E85 9:1
nån som kan andvända dessa siffror i en uträkning & kolla vad ni kommer fram till?

man kan köra bensin på snålare blandning än 14,7 men det är ju inte så bra!

hur ställer ni er till att etanol har korigerande effket på vissa metaller?
Man ska inte utgå från så mycket, bättre att prova :wink:
Som jag sa, jag talar om när min motor havererat, och det går att härleda till E85 drift.
Läs gärna på http://www.etanol.nu för mer information kring E85 och erfarenheter av det bränslet innan du skriver "förbrukningsfakta" om E85 i bensinmotorer.
av Knasen
Bränsleblandning är ju densamma hela tiden oavsett om du har en gammal 240 med förgasare el. en toppmodern insprutning. Först så mäts hur mycket luft som kommit förbi luftmassemätaren, om det nu är 29,4 liter luft så skall det in två liter bränsle. Att dagens motorer drar mindre soppa, är ju för den dom tekniska system kan räkna ut den exakta bränsle mängden, jämfört med en gammal 240. Sedan är 14,7:1 en optimal blandning, en kan ju ändras beroende på belastning på motorn, och temperatur, Kall motor=fetblandning(10:1) eller vid kraftigt gaspådrag=fetblandning, eller tvärtom lågbelastning=plant underlag och jämnt gaspådrag och en hög utväxling på växellådan, mager blandning(15,3:1). Dagens motorer så (smarta) att bränsleförbrukning ändras hela tiden, med hjälp av dels lamdasonden och ECM och Luftmassemätaren, och med bra insprutare som finfördelar bränslemolekyler med luftmolekylerna.
Användarvisningsbild
av Driver64
En liter bensin har ett energiinnehåll på 8,8 kWh och en liter E85 har ett energiinnehåll på 6,6 kWh, dvs det behövs 1,33 liter E85 för att få samma energimängd som en liter bensin ger. Ungefär 30% högre bränsleförbrukning verkar väl därmed vara rimlig när man kör på E85.
av matzen10
Driver64 skrev:En liter bensin har ett energiinnehåll på 8,8 kWh och en liter E85 har ett energiinnehåll på 6,6 kWh, dvs det behövs 1,33 liter E85 för att få samma energimängd som en liter bensin ger. Ungefär 30% högre bränsleförbrukning verkar väl därmed vara rimlig när man kör på E85.
Ja precis! Det är utifrån energivärdet på bränslet man kan få fram aktuell förbrukning.
Den ungefärliga ökningen på 30% avser oxå att bilen tankas till 100% med etanol, vilket nog ingen gör utan att ha konverterat bilen. Jag har skrivit i början på tråden hur det funkar/har funkat på mina bilar och det är en stor variation i bilparken som i stort sett ger samma resultat; Att det funkar bra och är mer ekonomiskt! Plus att man får helgongloria eftersom man tänker på miljön 8)

M V H
---> Matz
av Jeppe.R
Jo läste några plancher på volvo när jag var där sist..
Dom går lite lättare och bättre med etanol tanken!
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:
Bränsleblandning är ju densamma hela tiden oavsett om du har en gammal 240 med förgasare el. en toppmodern insprutning. Först så mäts hur mycket luft som kommit förbi luftmassemätaren, om det nu är 29,4 liter luft så skall det in två liter bränsle. Att dagens motorer drar mindre soppa, är ju för den dom tekniska system kan räkna ut den exakta bränsle mängden, jämfört med en gammal 240. Sedan är 14,7:1 en optimal blandning, en kan ju ändras beroende på belastning på motorn, och temperatur, Kall motor=fetblandning(10:1) eller vid kraftigt gaspådrag=fetblandning, eller tvärtom lågbelastning=plant underlag och jämnt gaspådrag och en hög utväxling på växellådan, mager blandning(15,3:1). Dagens motorer så (smarta) att bränsleförbrukning ändras hela tiden, med hjälp av dels lamdasonden och ECM och Luftmassemätaren, och med bra insprutare som finfördelar bränslemolekyler med luftmolekylerna.

ja presis & på samma sätt så är ju 9:1 optimalt för E85
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]