Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av danaltemyr
Intressant, jag har exakt samma fel på min V70 (2.4 2003). Torkaren stannar lite var som helst på rutan, och man får mixtra med på/av-knappen för att få den att stanna i ändläget. För ett år sedan skruvade jag loss och isär torkarmotorn, men hittade inget konstigt mer än att axeln var aningen rostig längst ut. Under det stora nylonkugghjulet som är huvudkompunenten i snäckväxeln sitter en metallsläpkontaktskena som tre släpkontakter släpar mot. Det är den konstruktionen som ska bestämma när motorn ska stanna i timerläget och hitta ändläget när torkaren stängs av. Jag böjde upp släpkontakterna lite så att dom skulle ligga an bättre mot kontaktringen. Efter att jag skruvat ihop allting så fungerade det igen, men nu har felet återkommit, och det fungerar inte trots en ny isärskruvning. Jag misstänker ett elfel. Jag har mätt på dom tre kablarna,i anslutningskontakten: svart, vit och gul och det verkar som om svart är jord, vit får +12 V när motorn ska starta, och gul tycker jag borde vara ständig +12V, rätta mig om jag har fel, men den verkar vara strömlös. Det lutar alltså åt ett kabelbrott, troligtvis i närheten av gångjärnet, vilket verkar väldigt jobbigt att komma åt, mycket plast som ska bort. Kan det vara relät som krånglar? Det skulle vara så mycket enklare att komma åt.

Det där knakande ljudet som uppstod när torkararmen hamnade snett som någon skrev om tror jag kommer av att den kuggade över på den konformade änden på axeln, som är försedd med splines. Det borde räcka att lossa muttern lite och vrida armen rätt, och därefter dra fast den igen.
Användarvisningsbild
av danaltemyr
UPDATE: Jag kollade i kopplingsschemat och det ser ut som om det faktisk är TVÅ reläer som styr torkarmotorn, nr. 107 och nr. 108. 107 kallas "Fördröjningsrelä bakre torkare" och matar den vita kabeln, 108 kallas "Bakre torkarrelä" och matar den gula kabeln. Jag ska prova att skifta dom två, dom ser ut att vara av identisk modell åtminstone på kopplingsschemat.
Användarvisningsbild
av jimDK
danaltemyr
jätte bra! :) låter som relä-fel.

du kan byta dem runt(eller med ett annat relä av samma typ), för att testa.
så man behöver inte vänta tills du har köpt en ny.
Användarvisningsbild
av danaltemyr
Nästa problem är att jag inte hittar det ena reläet. Det som fungerar, nr 107 hittar jag, för man hör hur det tickar när det slår till och från, och torkaren stannar helt när man tar bort relät. Det sitter 4 st likadana relän i elcentralen till vänster bak i lastrummet, förutom några tomma reläplatser, och jag tror att jag har skiftat alla växelvis i alla kombinationer utan att det blir någon skillnad. Det sitter fler relän i framkant på panelen, men man kommer inte åt dem utan att riva inredningen eller montera loss elcentralpanelen. Finns det en karta över reläplaceringen nånstans?
Användarvisningsbild
av jimDK
kjenner tyvär inte relä-placering.
kanske en hjälp at kolla felkoder .Jag vet att detta är ett dåligt bud :???:
(det finns några felkoder för olika reläer)
kanske, kanske.

EDIT: kollat en bra site, v70xc.com
http://www.v70xc.com/resources/how-to/index.php
finns tex info om relä
http://www.volvoxc.com/resources/how-to ... cation.pdf

kanske nogat specielt för XC70, då funker det inte så bra??
Användarvisningsbild
av danaltemyr
Det är exakt så som det ser ut i min bil. Tyvärr så verkar schemat vara inscannat med för låg uåpplösning så i alla fall jag kan inte tyda numreringen på placeringsritningen, men RMI13 och RML16 bör det vara i alla fall.

UPDATE: Jag hittade ett dokument med bättre kvalitet här: www.wiringdiagrams21.com/2008/11/05/vol ... agram-2004. En liten varning för sidan bara, det är en massa reklampopuper och det är lite svårt att hitta den faktiska länken till det 259-sidiga PDF-dokumentet.
Användarvisningsbild
av danaltemyr
J.F.S skrev:Här är en kortare variant på länken till pdf:en: Hämta här :)
Jo, jag vet, och det är dit man kommer från min länk, men jag tänkte att den där länken såg så temporär ut så att det skulle kunna vara risk för att den inte gäller så värst länge.
av Royber
Som sags tidigare är det troligtvis bara att byta ut torkarmotorn, om inte kablaget har gått av i vänstra gångjärnet.

mät spänning fram till motorn, finns det 12V där så är motorn kass.
Användarvisningsbild
av danaltemyr
Royber skrev:Som sags tidigare är det troligtvis bara att byta ut torkarmotorn, om inte kablaget har gått av i vänstra gångjärnet.

mät spänning fram till motorn, finns det 12V där så är motorn kass.
Det finns säkert flera anledningar till att en bakrutetorkare inte fungerar som den ska, men åtminstone när det gäller bakrutetorkaren på min bil, så har jag som jag tidigare nämnt mätt upp spänningen och det finns inte 12V på en av ledarna som borde ha det (den gula). Om jag fattat det rätt, så har dom tre kablarna följande funktion:
svart - jord
vit - drivning av torkarmotorn +12 V vid kontinuerlig drift, start av torkaren vid intervalltorkning
gul - +12 V för drivning av motorn tills torkaren når sitt parkeringsläge efter att torkaren stängs av eller vid intervalltorkning. Jag har inte riktigt fått kläm på reläets funktion men jag tror att det är till för att stänga av spänningen efter ett tag. Enligt kopplingsschemat så kopplar båda reläna tillbaka den vita resp gula ledaren till REM-eneten när dom inte drar. Jag antar att detta har nånting med styrning och signalering att göra, så ifall jag hade haft möjlighet att läsa CAN-koderna kanske det hade framgått vad som är fel direkt.

Jag tror fortfarande på antingen ett relä eller kablaget som felkälla. Jag ska undersöka närmre i helgen, det behöver tydligen skruvas lite för att man ska komma åt det ena relät.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]