Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lapaol
#330871
Låser och hänvisar till: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 67#p334267
Det är ej tillåtet med flera trådar om samma ämne.


/Tomas88


Jag besiktigade bilen, V70 D5-02, och besiktnignsmannen sa att motorn trycker ut olja och tipsade om att det kunde vara vevhusventilationen som behövde rengöras alternativt bytas. Jag åkte till Volvo i Örebro där de trycktestade och det visade sig att det var ett övertryck på +3 när det skulle vara undertryck på -2. Volvo Örebro hade dock aldrig gjort detta jobbet på en diesel förut ???? och slängde till med ett rövarpris för arbetet.

Med ett eget försök att få bort locket med flera bits och verktyg nedtappade i motorn, ena skruven sitter nämligen ganska svårt till och jag kan inget om bilar vilket innebär att jag borde egentligen inte ens försöka :shock: åkte jag till Mekonomen som tog isär det. Det finns inget filter att byta, det ser rent och fint ut men de tycker att den backventilen som sitter i locket blåser åt båda hållen borde bytas. När de sedan får den nya ventilen är det samma på den vilket betyder att så ska det vara, dock är tydligen membranet på min gamla ventil lite skrynkligt men det borde väl inte betyda sådana skillnader i tryck?

Sedan sitter det en tjock svart slang (troligen någon form av luftslang), ca 10 cm i diameter, som man måste plocka bort och den var fylld med trög oljeliknande sörja, ca 1 cm beläggning, vilket jag tog bort med mejsel.

Bilen är en långmilare och fungerar trots övertrycket alldeles förnämligt med en bränsleförbrukning på drygt 0,6 liter/mil utan avvikande rök från där bak och inga missljud eller skakningar.

Någon som har en idé som varken Volvo och Mekonomen har?
av Lilj
#331113
Det kan ju tyvärr vara så att klägget du såg i slangen kan ju finnas i alla motorns kanaler. Då går det ju trögt för motorn att pumpa runt oljan och det blir högt tryck.
av olson
#332037
Lapaol skrev: Bilen är en långmilare
Hur lång är en långmil? Är den längre än en vanlig mil ??:-/
Användarvisningsbild
av isak
#332052
hej
vad var läkaget någonstans? på min 03a släppte en gummiplugg bakom drivplattan kom ganska omgåeende. den hade trycks ut och skavde i plattan, ersättningspluggen är av typ frostplugg.
isak
av J.F.S
#332097
olson skrev:
Lapaol skrev: Bilen är en långmilare
Hur lång är en långmil? Är den längre än en vanlig mil ??:-/
Sluta tramsa och hjälp till istället. Jag är helt säker på att du vet vad en långmilare är för nåt.
av Lapaol
#332865
Jag gjorde en motortvätt på den igår så vi får se om jag kan lokalisera läckaget.

Tror inte "klägget" finns i motorn då slangen som det satt i är för luft, eller har jag fel?

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]