Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nypa00
Eftersom min hastighetsmätare krånglar lite så provade jag farsans mätarhus med färddator i, eftersom jag gått i tankar att skaffa en färddator, dock så får jag ingen ute temp visad på displayen utan enbart "LOW" och efter lite sökningar här så har jag kommit fram till att jag saknar utetempgivaren eftersom jag bara har den lilla "snål" varianten på klockan utan temperaturvisning.

Den har jag nu hittat på skroten, dock till min fråga,
vilken kontakt ska man använda i motorrummet? Vart ska den sitta?

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c7202009112322390b
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta ner plasten under fronten (en skruv på varje sida och en hake i mitten), nånstans där ska kabeln vara. Givaren ska sitta i ett hål i den plasten.
av nypa00
Stort Tack! :) Då vet jag iallafall vart jag ska börja leta, hittade ett kopplingsschema på nätet och där stod bara beskrivet färgerna på kontakten..... blir till att leta efter kontakten efter helgen....
av nypa00
boney skrev:Jag gjorde detta på min bil också i förrgår. Du kanske redan fixat det men tittar du i mittenhålet upp till höger i kofångaren så ser du kabeln till ute temp där.

Bild på vad jag menar
http://img24.imageshack.us/img24/8129/20091022297.jpg
Sitter i en blindkontakt som syns på bilden
Tack för bilden, ser jättebra ut, har dock inte börjat än... Befinner mig inte hemma under helgen så ska se om jag hinner titta på det under veckan.
av nypa00
har kikat nu och hittat rätt kabel. Beställde sensor (art nr: 13470101) imorse från Hedemora bilskrot, förhoppningsvis blir det montering innan helgen.

Edit;
Fick sensorn och monterade den igår. Har köpt mig en färddator nu. Blir troligtvis montering av den nästa vecka då jag har besiktning på fredag.
av nypa00
nypa00 skrev:har kikat nu och hittat rätt kabel. Beställde sensor (art nr: 13470101) imorse från Hedemora bilskrot, förhoppningsvis blir det montering innan helgen.

Edit;
Fick sensorn och monterade den igår. Har köpt mig en färddator nu. Blir troligtvis montering av den nästa vecka då jag har besiktning på fredag.
Har nu monterat färddatorn, och allting fungerar till 100%.
Är supernöjd att äntligen fått en fungerande termometer :)

Tack för er hjälp ni som kommit med bra tips.

//Patrik
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Hej! Detta gäller en V70 2.5 AWD från 2[…]

Volvo Cars verkar skita RTTI, jag fick 2 mån[…]