Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viffer
Jag har fått ett skumt fel på min bil, en V70N från 2001. Den har alltid startat bra, aldrig några problem, hur kallt det än varit. I morse skjutsade jag min fru till bussen, inga problem som helst, när jag kom hem igen för att göra det sista innan jag själv skulle åka till jobbet så ställde jag in den i garaget.

Sen ca 45 minuter senare kommer jag ut till bilen (fläkten hade gått igång, så därför vet jag hur lång tid). Jag sätter mig i bilen och ska starta och det är bara ett tyst läte, lät inte ens som att den försökte dra runt motorn utan snarare som att något stoppade den från att dra runt motorn. En ABS felkod har dykt upp i färddatorns fönster också, plus att ABS lampan är tänd. Jag stängde av radion och försökte igen, utifall den tog för mycket ström. Men det var samma sak igen.

Så då kopplade jag bort batteriet för att nollställa allt, det var det enda jag kunde komma på. Medans kollar jag säkringarna för ABSen men dom är hela.

Efter 10-15 minuter sätter jag på batteriet igen och då startar bilen, först lös varningen för ABS fel i fönstret, alltså texten stod där, men sen slocknade den. Jag backade ut bilen ur garaget och backade ut så pass att jag kunde öka på lite fart och testa att bromsa för att använda ABSen, men den tänds inte då heller.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel, ska jag vara orolig att köra bilen? Kan det ta lite tid att den tänds igen även om det är fel på ABSen, när jag tvärnitade på vår grusuppfart så kändes det som att ABSen jobbade..
av Fred
Låter som att det är dags att byta batteri. Ett dåligt batteri kan ge konstiga fel utan att visa de vanliga symptomen så som seg startmotor. Vet du hur gammalt det är?

Det kan också vara styrkabeln till startsolenoiden...men det förklarar inte ABS-folkoden.

Börja med att kolla batteriets kondition samt att göra rent styrkabeln.

Mvh
/Fred
av viffer
Fred skrev:Låter som att det är dags att byta batteri. Ett dåligt batteri kan ge konstiga fel utan att visa de vanliga symptomen så som seg startmotor. Vet du hur gammalt det är?

Det kan också vara styrkabeln till startsolenoiden...men det förklarar inte ABS-folkoden.

Börja med att kolla batteriets kondition samt att göra rent styrkabeln.

Mvh
/Fred
Batteriet har jag aldrig bytt så det kan vara allt från två år gammalt till 8 år. Men om det är dåligt, varför startade bilen när jag tog bort batteriet och sen kopplade på det igen?

En annan fråga är ju om ett fel på ABSen ska kunna stoppa bilen från att starta?
av Fred
Grejen med våra bilar är att de inte reagerar som andra bilar när batteriet är dåligt. Startmotorn kanske dras runt som den ska och motorn startar men så uppstår en massa andra konstiga elfel.

Ett batteri behöver bytas efter bara några år så om ditt är typ fem år så kan det mycket väl vara batteriet.

Jag vet inte om ABS-relaterade fel kan hindra start av bilen...men jag har för mig att jag läst något om det tidigare på forumet. Har du sökt?
av viffer
Var åker man och testar batteriet? Jag har inga såna grejer själv som jag kan testa med tyvärr. Det känns onödigt att lägga ut pengar på det om det inte är problemet, jag ska nämligen sälja bilen har jag tänkt och då vill jag lägga ut minimalt med pengar på den.

Jag har sökt efter det på forumet, alltså kopplingen ABS och att det inte startar, men har inte hittat något som jag känner ger svar på min fråga. Kan ett dåligt batteri göra att något annat verkar vara felaktigt?
av Fred
viffer skrev:Kan ett dåligt batteri göra att något annat verkar vara felaktigt?
Nu läser du inte vad jag skriver! Ja, ett dåligt batteri kan ge väldigt många olika konstiga fel i våra bilar. Saker som man normalt sett inte alls kopplar till dålig batterikapacietet.

Åk till en verkstad och be dem mäta upp batteriet. Säg till dem att du misstänker att det är gammalt och dåligt. De kan mäta konditionen cell för cell.
av viffer
Ju mer jag tänker på det, ju mer logiskt låter det faktiskt. Säg att batteriet är dåligt, när jag kom ut så gick fläkten för fullt, plus att det var ett par minusgrader, mitt i det så försökte jag starta bilen, så det är säkert därför. Annars återhämtar sig batteriet lite kanske om man väntar en stund efter att fläkten gått.

Jag ska ringa Volvo och höra om jag kan komma in till dom idag, det är en mil dit så jag sliper gärna åka i onödan.

EDIT: Dom hade inte tid idag men imorgon kunde jag bara komma in och ställa dit den så skulle dom fixa till det.
av viffer
Tänkte bara berätta att batteriet byttes och det fixade problemet, när dom testade batteriet på Volvoverkstaden så var det på under 8 volt, uppenbarligen ska det vara över 9 volt minst. Så det var tur att det upptäcktes nu tyckte han, för i vinter när det är riktigt kallt så skulle den inte startat garanterat. 1323 kr kostade det, inkl montering av batteriet. Skulle visserligen ha klarat det själv, men kan vara värt att slippa besväret och risken att kanske inte komma iväg. :D
Användarvisningsbild
av greeeken
viffer skrev:Tänkte bara berätta att batteriet byttes och det fixade problemet, när dom testade batteriet på Volvoverkstaden så var det på under 8 volt, uppenbarligen ska det vara över 9 volt minst. Så det var tur att det upptäcktes nu tyckte han, för i vinter när det är riktigt kallt så skulle den inte startat garanterat. 1323 kr kostade det, inkl montering av batteriet. Skulle visserligen ha klarat det själv, men kan vara värt att slippa besväret och risken att kanske inte komma iväg. :D
Tycker att det är ett mycket bra pris inklusive jobbet.
Volvo bilar är så.
Är batteriet inte som det ska så kommer alal möjliga felkoder upp. I ditt fall ABS vilket ÄR normalt.
av Fred
Skönt att det var ett så pass enkelt fel och att det bara kostade "lite" pengar. :D

Dock blir jag väldigt tveksam till verkstaden du var på om de säger att batteriet ska ha 9 volt!! Ett friskt bilbatteri som används ska mäta över 12 volt!! Gärna 12,5-12,7 volt!

Under 11 volt så är batteriet helt slut! Detta gäller alla batterier som används i bilar, båtar, husvagnar etc så det är ganska elementärt vilket en mek givetvis ska veta.

Om jag var du skulle jag byta verkstad om du får problem med bilen igen.

Mvh
/Fred

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]