Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grimmen
Förmodligen har kompressorn till AC:n skurit. Bilen, en V70-01:a, funkar fint när AC:n är urkopplad, men när jag sätter på AC:n så dör bilen. Den orkar inte riktigt dra runt. Till saken hör att när jag kom hem i förmiddags så rök det från motorn så jag trodde bilen skulle brinna upp och jag lokaliserade felet till kompressorn.

Och nu till frågorna då:

Är det någon här på forumet som har varit utför samma problem?
Går det att köra bilen med AC:n urkopplad, eller har remmen tagit stryk som kan skada motorn framöver?
Någon som kanske har bytt kompressor av annan orsak, kostar det skjortan och femtio eller?

Tacksam för svar!

Synd att behöva komma dragandes med problem istället för lösningar, har haft stor nytta av detta forum förut flera gånger. En stor eloge till er som driver och administrerar, mycket uppskattat!!!!
Användarvisningsbild
av isak
hej
remmen har säkert fått skador, är nog bara att byta? när remmen är demonterad känner du i vilket skick lagret är i kompressorskivan. är det ok kan du köra med acn urkopplad. rättar mig själv litet!
den kan ju även ha slirat i kompressorkopplingen, då har ju remmen överlevt.
isak
Användarvisningsbild
av Mats A
min skar också ihop men kompressorn provstartar en liten stund fast den är avstängd på knappen inne,så jag var tvungen och rycka isär kabeln på kompressorn så gick det att köra
av Grimmen
Tackar för råd och tips. Har varit i kontakt med både Mekonomens bilverkstad och den lokale bilförsäljaren där jag köpte bilen, hos Mekonomen kostar det ca 10,000 ta och ge lite och där jag köpte bilen trodde de att de skulle gå på runt 6-7000.
Så nu kommer en ny fråga. Ska man satsa på en ny kompressor som blir fallet hos Mekonomen eller ska man satsa på en bättre begagnad som bilförsäljaren räknade på? Vågar man sätta dit en begagnad?

Ha det bra / Anders
av Grimmen
Okej! Det kostade 7188:- om det är någon som undrar. Påfyllt och klart med en begagnad kompressor!

Trevlig helg alla / A
Användarvisningsbild
av leiwi
Låter lite dyrt !! AVANTIA tar ca 4000 för en Fabriksrenoverad kompressor (ca 5000 för en ny) och mer än 2000 för montering fyllning borde det inte bli.
av Grimmen
Nja dyrt vet jag inte!

Fläktrem 275:-
Kompressor begagnad 2800:-
Frakt 250:-
Vacumsugning+fyllning+olja 1200:-
Arbete 2,5 tim 1225:-

Och moms på det totalt 7188:-
Användarvisningsbild
av isak
är ju ingen garanti att en ny håller längre? mont-o fyllning är rätt ok.
skillnad är reservdelsgaranti på en ny.
isak

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]