Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perran76
Hej,

Jag fick veta av besiktningen att bakaxeln, fäste på båda sidorna har rostangrepp på min 850 -94. Någon som har haft samma problem och vet vad det kan tänkas kosta att åtgärda ett sånt fel??
av Redlös
Hej! Åtgärden är 2st nya fästen a 195kr på Skruvat.se. Ska byta på min i morgon. Kan återkomma med ett utlåtande om reparationen!

EDIT: Om det är bärarmsinfästningarna dom menar alltså. Dessa är av aluminium och ärgar sönder med tiden. Jag fick en "bra att veta" på dessa förra året. Punkten på protokollet löd: "bakaxel, infästning, båda sidor, rostskadad".
Användarvisningsbild
av perran76
Nja, jag fick "bra att veta" på besiktningen idag. Men punkten hos mig lyder Bakaxel, fäste båda sidor, rostangrepp. Är kanske inte samma sak??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Aluminiumfästena som sitter mellan länkarmarna brukar rosta, men jag har även varit med om att plåtfästena vid infästningarna mot karossen rostar sönder. Du var inte med och tittade på bilprovningen?
Användarvisningsbild
av perran76
Tyvärr inte! Besiktningsmannen sa bara till mig att sitta ner och vänta tills han var färdig, sedan betalade jag och gick. Jag är inte så haj på bilar, undrade därför om detta kommer bli en dyr historia, om någon kanske har råkat ut för samma sak och vet vad det kan kosta att reparera skadan...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Äntligen hittade jag en bra bild...
Aluminiumfästena är inringade. Plåten är den vid skruven 5.
Bild
av Redlös
Hej igen! Nu har jag bytt fästena på min V70, dom som Sparkz har hittat en förträfflig bild på. Ett riktigt jävelskap får jag säga. Rekommenderas inte att göra utan billyft. Kan tänka mig att man debiterar 4-5 timmar för byte på båda sidor på verkstad. Ingen billig reparation alltså. Mig tog det hela dagen, utan lyft.. Dock kan jag säga att när fästena börjar bli dåliga, då har bussningarna i dom varit slut länge! Mina var sopor.. Blev mycket "fastare" i baken efter bytet, ska bara göra hjulinställning också!
av *pettson*
Redlös skrev:Hej igen! Nu har jag bytt fästena på min V70, dom som Sparkz har hittat en förträfflig bild på. Ett riktigt jävelskap får jag säga. Rekommenderas inte att göra utan billyft. Kan tänka mig att man debiterar 4-5 timmar för byte på båda sidor på verkstad. Ingen billig reparation alltså. Mig tog det hela dagen, utan lyft.. Dock kan jag säga att när fästena börjar bli dåliga, då har bussningarna i dom varit slut länge! Mina var sopor.. Blev mycket "fastare" i baken efter bytet, ska bara göra hjulinställning också!
Prova gärna att byta dom märkt NR1. Har bytt några såna uppsättningar och konstaterat att volvos lösning på sitt orginalverktyg är ett ypperligt dåligt skämt.
Har precis börjat att skissa på ett hydrualverktyg som ska gå lätt att applicera och dra ur ändarna med.
Pressa dit dom är inget som helst problem om man är lite klurig nämligen.
av Redlös
*pettson* skrev:
Redlös skrev:Hej igen! Nu har jag bytt fästena på min V70, dom som Sparkz har hittat en förträfflig bild på. Ett riktigt jävelskap får jag säga. Rekommenderas inte att göra utan billyft. Kan tänka mig att man debiterar 4-5 timmar för byte på båda sidor på verkstad. Ingen billig reparation alltså. Mig tog det hela dagen, utan lyft.. Dock kan jag säga att när fästena börjar bli dåliga, då har bussningarna i dom varit slut länge! Mina var sopor.. Blev mycket "fastare" i baken efter bytet, ska bara göra hjulinställning också!
Prova gärna att byta dom märkt NR1. Har bytt några såna uppsättningar och konstaterat att volvos lösning på sitt orginalverktyg är ett ypperligt dåligt skämt.
Har precis börjat att skissa på ett hydrualverktyg som ska gå lätt att applicera och dra ur ändarna med.
Pressa dit dom är inget som helst problem om man är lite klurig nämligen.
Jo, dom ska också bytas i sinom tid. Såg halvtaskiga ut dom med. Verkar vara lättare att komma åt dom iaf, man behöver nog inte ta ner halva bakvagnen som jag fick göra för att byta dom andra bussningarna. Däremot kan jag tänka mig att dom sitter fast utav bara h-e i bärarmarna.
av pimse
Redlös skrev:Pressa dit dom är inget som helst problem om man är lite klurig nämligen.
Jag har precis fått bort den på vänster sida och ska montera den nya.

Då undrar jag ju: hur ska man vara klurig när man pressar dit dem?

Tack på förhand

Per
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?