NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
andreas_lofgren skrev: Fast fortfarande 12 månader väl?
12 månader eller 3000mil.
Användarvisningsbild
av opA
~Kalle~ skrev:Värt att tänka på är att 4 cylindriga dieslarna har serviceintervall på 2000mil. D5 har 3000mil. :wink:
Henrikx2 skrev:12 månader eller 3000mil.
Så för oss som knappt kör 2000 om året spelar de väl knappt någon roll ;)
Användarvisningsbild
av poseidon
LasseRe skrev:Poseidon!
Vad är det du antyder avseende D5? Att den drar lite mer än de mindre dieslarna är en självklarhet, men vad är det för "problem" du tänker på? Själv skulle jag inte vilja byta bort D5:an mot något annat motoralternativ. Kör ca 3000 mil om året.
Nä, jag menade bara att D5 har sina problem å 2.0d har sina. Bara för att motorn är gjord i Skövde är den nog inte problemfri.
av Reneras
Tack för alla synpunkter och tips, någon som vet om det finns chip till 2,0D?
Användarvisningsbild
av supersonic
Finns många trim till 2.0 D. Mest intressant tycker jag Autotech's verkar vara, dom kan volvo och du får 170 hk och nästan 400 nm (390nm).

I valet mellan D5 och 2.0 D: D5 har fem cylindrar och en lite annorlunda men mysig ljudkuliss, samt lite bättre prestanda men den är också något törstigare och dyrare i skatt. 2.0 D är motorn som är lagom, lagomt snål, lagomt snabb... Dock tråkigare ljud, som Andreas Lofgren brukar säga ;)

Men jag skulle ändå välja D5, helst med mauell låda, den går grymt, den drar en T5:a i de viktigaste omkörningsregistren ( i alla fall med manuell låda). D5 ligger i de flesta tester på en bit över 180 hk samt har rejält mycket mer vrid än T5. Bara så att du får ett hum om klippet i D5. V40 T4 går dock värre, kanske inte så många som vet att den är snabbare än V50 T5? Kolla bl.a. BSR tester, båda original.

Själv kör jag 2.0 D och är rätt nöjd. Skulle vara kul att se vad den motorn ger i verkligheten. I V70 har den uppmäts till 149hk/350nm i ett test hos teknikens värld. Jag upplever min V50 som att vridet nog ligger kring 350 nm runt 2200 rpm men att den inte lämnar 149 hk... :( Borde har högre toppfart då (?), nu "bara" 202-203 GPS-fart.

Lycka till ;)
av Reneras
Jag förstår skillnaden i ljud, har en V70 2,4D MY10, oerhört härligt ljud....men nu är det frugans bil vi pratar om, hon har ingen aning om det är en eller fem cylindrar under huven. Bara det är bra ös i den, hon hör inte skillnad på en Eu-moppe och en rymdfärga.....Håller grejerna ihop med så mycket vrid i en 2,0D?
av jumu01
supersonic skrev: :( Borde har högre toppfart då (?), nu "bara" 202-203 GPS-fart.

Lycka till ;)
Vad har toppfarten för betydelse igentligen, om bilen gör 200 eller 300 spelar inte någon större roll på de svenska vägarna.
Men du kanske härjar största delen av din bilkörning på tyska autobahn? Eller är det för ens egen "alter ego" detta skulle ha en så stor betydelse? Det viktigaste är väl att det finns kraft i bilen vid omkörningarna!

Bästa trimmet till 2.0D är väl om Polestar släppet sitt som ökar vridet mer men påverkar inte toppfarten och denna kommer inte att påverka bilen ev garantier.
Användarvisningsbild
av supersonic
jumu01 skrev:
supersonic skrev: :( Borde har högre toppfart då (?), nu "bara" 202-203 GPS-fart.

Lycka till ;)
Vad har toppfarten för betydelse igentligen, om bilen gör 200 eller 300 spelar inte någon större roll på de svenska vägarna.
Men du kanske härjar största delen av din bilkörning på tyska autobahn? Eller är det för ens egen "alter ego" detta skulle ha en så stor betydelse? Det viktigaste är väl att det finns kraft i bilen vid omkörningarna!

Bästa trimmet till 2.0D är väl om Polestar släppet sitt som ökar vridet mer men påverkar inte toppfarten och denna kommer inte att påverka bilen ev garantier.
Hehe, ja jag åker ganska mycket i Europa i min nuvarande bil, V50 2.0 D så därför saknar jag lite mer marginal på toppfarten, marschfart 160-180 km/h är inget ovanligt. Därför hade jag gärna sett lite högre toppfart i 2,0 D! D5 är naturligtvis bättre men jag ville ha manuell låda, fanns ej när jag köpte min bil.
Användarvisningsbild
av supersonic
Reneras skrev:Jag förstår skillnaden i ljud, har en V70 2,4D MY10, oerhört härligt ljud....men nu är det frugans bil vi pratar om, hon har ingen aning om det är en eller fem cylindrar under huven. Bara det är bra ös i den, hon hör inte skillnad på en Eu-moppe och en rymdfärga.....Håller grejerna ihop med så mycket vrid i en 2,0D?
Jag vet inte, det är ju detta som är tjusningen med trim :D, tror nog bilen (växellåda/koppling/motor) klarar 170 hk/390 nm. Om din fru nu bara vill ha bra ös i den ska ni nog snegla mot en D5:a, oavsett årsmodell och transmission så är det bra tryck i den. Känns ändå sådär att behöva trimma 2.0 D för att tycka att det rör på sig. Igår blev jag dragen av en Toyota Avensis Verso! En som är lite sådär halvhög och busslik. :???: D4D motorn går nog nästan jämnt mot D5. Lycka till, igen :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vilken årsmodell funderar ni på att köpa? Tycker det är dumt att köpa en svag motor för att sen trimma den, när man kan få en stark(are) motor original. Tänker på ev garantier som finns kvar på bilen?
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]