Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en V70N-08 med Volvos original inbyggda DVD spelare (Rear Entertainment System). Sista gången anläggningen fungerade kom det upp ett meddelande i skärmen efter en stund

"The 10 min pre-view of this DVD will end in 1 minute. The system will shut down"

Efter 1 minut blev det "system shutdown" - helt död!Får inte ens ut skivan....

Vad är det som hänt?? DVD skivan fungerar utmärkt på hemmaspelaren. Meddelanded kom inte från DVD filmen utan ifrån systemet. Kan det ha något med regioner att göra? Hur får man igång systemet igen?

Tacksam för svar.

MVH/Peter
"The 10 min pre-view of this DVD will end in 1 minute. The system will shut down"

Detta meddelande kommer om man står på radioläge och använder RSE, det är en batterisparfunktion som stänger ner systemet. För att få igång det igen måste bilen startas innan man kan manövrera systemet igen.

/Thomas
Ja något skumt är det , för funktionen skall bara vara till för att skydda batteriet vid avstängd motor...
Har du provat det vanliga, att koppla loss batteriet en sund för att "nolla systemet" och få ut skivan efteråt ?

Det löser ju inte grundproblemet, varför det inträffat under färd, men kan ibland rätta till saker och ting.

/Thomas
RSE n har ju två spänningsmatningar en direkt plus alltid "on" och en via radioläge/körläge på tändlåset , om spänningen på radiläget försvunnit av någon anledning så borde du få detta fel i alla lägen
är kanske bara så enkelt som en säkring??
Hej allihopa,

Tack för alla svar och tips. Denna historia slutade med att jag lämnade bilen till verkstad och där bytte man en säkring(!) i motorrummet så nu fungerar allt igen. Det jobbet kunde jag kanske gjort själv....

Ha det/Peter

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]