Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datorskrotarn
Om och när motorelfelslampan/lambdalampan tänds igen nästa gång som påvisar ett motorelfel, testa om din cruise controll fungerar dvs samtidigt som motorelfelslampan lyser.
Får du inte din cruise controll att fungera då så kan det vara elektroniken i ditt spjällhus som börjar spöka så det behöver bytas ut om nu cruise controllen fungerar som den ska i vanliga fall :roll:
Har själv råkat ut för det och då läste volvoverkstan in felkod för turboregleringsventil först som byttes ut, sedan luftmassemätaren som också (förmodligen) var defekt enligt deras utrustning men det avhjälpte inte felet som kom sporadiskt då och då så de pluggade in sin dator igen och kunde nu härleda felet till spjällhuset och när de bytt ut det 2 ggr!! så började bilen gå bättre än den gjort på hela tiden under första året i min ägo och motorelfelslampan har nu varit svart i flera månader och motorn går fortfarande perfekt :mrgreen: (det första spjällhuset de plockade dit var defekt därför byttes det ut 2 ggr under samma vecka).
av ÖIVIN
Nu har jag fått reda på felkoden. Felkod nr 172. Vad talar det om.
av *pettson*
ÖIVIN skrev:Nu har jag fått reda på felkoden. Felkod nr 172. Vad talar det om.

Den heter nåt mera än 172..
Inget system har en kod som heter 172..
av ÖIVIN
Verkstaden som hjälpte mig sa felkod 172. Själv tyckte jag att det stod PO172. Säger det något mer ?
av *pettson*
ÖIVIN skrev:Verkstaden som hjälpte mig sa felkod 172. Själv tyckte jag att det stod PO172. Säger det något mer ?
Märklig verkstad som hade en felkodsläsare för isokoder men som inte hade en översättningstabell? Och du lyckas inte heller få fram nåt alltså?
Nu har jag förvisso en sån tabell, men jag ska prova på google.
0,23 sekunder senare kommer det upp en hel radda med svar som var nyttiga.
Men jag är på gott humör så jag översätter den till volvospråk ur egen bas: EFI231 eller EFI232.

Felkodsinformation EFI–231, EFI–232

Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle–/luftblandningen i tomgång– respektive dellast–området. Om bränsle–/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt kommer felkod EFI–232 (tomgångsområdet – 0,48 ms – + 0,40 ms) eller felkod EFI–231(dellastområdet 0,773 – 1,227) och statusmeddelande Övre gräns (mager bränsle–/luftblandning) eller Undre gräns (fet bränsle–/luftblandning) att sättas.

Ersättningsvärde
-inget.

Felorsak

Övre gräns:
-defekt luftmassmätare
-lågt bränsletryck
-luftläckage
-felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-läckande EVAP–system
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-kan ge hög bränsleförbrukning
-kan ge sämre prestanda.
av ÖIVIN
Tack för hjälpen Pettson.Nu har jag lite att kolla men var ska jag börja? Jag tror det var längesedan jag bytte bränslefilter, kan det ha med det att göra?
av *pettson*
Vad är det egentligen för mening med att jag eller andra svarar på dina frågor i förhoppning om att du ska lösa dina problem ifall du ändå inte ens försöker lite lite lite grand utan istället vimlar iväg med tankarna till en ny mystisk infallsvinkel? Visst finns alternativet lågt bränsletryck med i listan. Men jag kan inte läsa mej till att din bil vägrar varva låt säga mera än 4000rpm? En bil utan bensin varvar inte speciellt villigt.
Försök att kontrollera det som du inte behöver köpa nåt till? Bocka av det på listan. Kontrollera det du behöver låna verktyg till men inte köpa delar till. Bocka av det på listan. Tids nog kommer du fram till nånting som inte stämmer. Åtgärda det..
av fotomarkus
Som några har sagt så kan det bero på många saker. För mig var det inte mer än en trasig vacumslang på min S70 -98.

Lycka till i alla fall!
av ÖIVIN
Tack fotomarkus för tipset. Upptäckte idag en vakumslang som det var hål i. Hoppas att det är det som är felet.
Den sitter lite olägligt och trångt till bakom styrservopumpen så det blir nog att lämna in den på en verkstad.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok