Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanB
Jag har fått meddelandet ”emissioner service erfodras” på min V70 170hk -01, 16800 mil och har skaffat mig en ppc felkodläsare efter en tidigare diskussion här på forumet.
Felkoderna (eller avsaknad av felkod) förbryllar mig något, så jag undrar om någon förstår och kan förklara följande händelseföljd:
1. Motorlampan lyser, ”emissioner service erfodras”
2. Släcker lampan genom att lossa batteripolen.
3. Lampan tänds igen efter några mil, köper en ppc.
4. Läser ut felkoderna, der var rätt många, bla för fönsterhissar mm som verkar funka bra. Men, en av felkoderna var ECM 2110, främre lambdasond. Verkar ju logiskt! Jag släcker alla felkoder med ppc:n och även motorlampan slocknar. Kör vidare, men efter några mil tänds den igen, med samma meddelande, ”emissioner service erfodras”. Detta är ju föga förvånande, jag släckte ju bara felkoderna för att se vad som återkom, åtgärdade alltså ingenting.
5. Läser ut felkoderna. Det finns bara en, PDM 0005, vilken var en av koderna som fanns även vid förra utläsningen. Detta är en "okänd felkod för aktuell styrenhetsversion" enl. ppc-handboken. Jag släcker koden ändå och startar bilen. Motorlampan lyser, samma meddelande, ”emissioner service erfodras”. Läser ut koderna på nytt, men det finns inga.
Nu är jag riktigt konfunderad, ett felmeddelande måste väl följas av en felkod? Eller?? Någon som kan förklara, eller har ett uppslag ??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
lyser lampan så finns det en felkod.
se om du kan får fram felkoden med ditt instrument, det är ju en annan 5:a

ECM-2110, det rörsig väll om förvärmning, eller mins jag fel?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är extremt sällsynt att det förekommer glapp eller avbrott i annat än själva lamdasonden när denna felkod sätts.
det är enkelt att mäta motståndet i värmeslingan i sonden
av StefanB
Det skumma är ju att jag inte ser felkoden ECM 2110 för lamdan nu, men såg den tidigare...
Jag ska lossa batteripolen ikväll, då borde motormapan slocka. Sen får jag se om jag har nån felkod när den åter tänds (vilket jag krasst antar att den gör).

Är det någon som kan förklara varför jag får felkoden PDM 0005, en okänd feklkod??

Och om jag ska mäta motståndet på förvärmningen på lambdan, mellan vilka av lambdans 4 kablar mäter jag och vad ska motståndet vara?
Användarvisningsbild
av greeeken
StefanB skrev:Det skumma är ju att jag inte ser felkoden ECM 2110 för lamdan nu, men såg den tidigare...
Jag ska lossa batteripolen ikväll, då borde motormapan slocka. Sen får jag se om jag har nån felkod när den åter tänds (vilket jag krasst antar att den gör).

Är det någon som kan förklara varför jag får felkoden PDM 0005, en okänd feklkod??

Och om jag ska mäta motståndet på förvärmningen på lambdan, mellan vilka av lambdans 4 kablar mäter jag och vad ska motståndet vara?
Hej Stefan
PDM 0005
Antagligne fel på PDM
Har för mig att det var vanligt att det felade.
Men vad jag förstått så får den signalen från DDM, carman vat nog mer om det.
Funkar höger framhiss? Då menar ja me knappen på höger fram dörr inte från förar sidan.?`
PDM 0005 är ju
PDM-0005 Fönsterhissmotor M+ eller M-. För låg signal/Signal saknas
PDM-0005 Fönsterhissmotor M+ eller M-. Signal saknas
PDM-0005 Fönsterhissmotor M+. Signal saknas

Men det har du säkert redan läst ut på http://www.ppc-diagnos.com/codes/
av StefanB
Tackar för upplysningen greeeken, jag ser nu hur många fler felkoder som finns upptagna på ppc-hemsidan jämfört med i handboken. Visserligen står det i handboken att det för utförligare kodtolkningar hänvisas till hemsidan, men jag trodde att alla huvudkoder fanns i handboken, vilket de inte gjorde. Så, jag ska kolla om fönsterhissen funkar!

Men, mitt huvudproblem, det att jag har en lysande motorlampa utan tillhörande felkod, kvarstår...
Användarvisningsbild
av greeeken
StefanB skrev:Tackar för upplysningen greeeken, jag ser nu hur många fler felkoder som finns upptagna på ppc-hemsidan jämfört med i handboken. Visserligen står det i handboken att det för utförligare kodtolkningar hänvisas till hemsidan, men jag trodde att alla huvudkoder fanns i handboken, vilket de inte gjorde. Så, jag ska kolla om fönsterhissen funkar!

Men, mitt huvudproblem, det att jag har en lysande motorlampa utan tillhörande felkod, kvarstår...

Då är det nog bäst att du åker in till volvo gissar jag på.
av StefanB
Nu har jag släkt motorlampan med genom att ta bort batteripolen och efter ett tag tändes den mycket riktigt igen. Nu har jag även fått tillbaka felkoden, ECM-2110.
CarMan, du pratade om att man kan mäta förvärmingen på lambdan, mellan vilka kabelfärger ska man mäta och vad ska ohm-värdet vara?
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte alla kabelförger på alla årsmodeler & bilmodeler, motoralternativ i huvet tyver.

vad har du för färger, före & efter skarv.

motståndet varierar lite beroende på tempratur. Du har alla gånger avbrott, så det är ju enkelt, men ligger det runt 1-2 ohm så är det OK

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]