Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BG
Hellrider skrev:
Teemu skrev:jo, har blivit en lång körare denna tråd. Och det tolkar iaf jag som att det finns ett ganska utbrett missnöje. Had allt varit frid och fröjd hade tråden varit betydligt kortare om den nu funnits alls. Men det är bra att ventilera och att det kommer fram.
Ja för det är ju en hemskt stor procent so uttalar sig,,det är ju inte direkt några nöjda problemfria kunder som hör av sig här,, bara dom som glömde syna bilen innan,men gjorde det med lupp efter repartionen
Jag är nöjd så här långt med det mesta. Men till er alla, om det går så skaffa en personlig tekniker/mek. Sen tvättar vi alltid bilen innan vi lämnar in den. En vink om att bilen är ren och kollad innan service/rep. Intill nu har våra bilar varit i "bättre" skick efter än före. Vår verkstad har alltid täckt säten och mattor vid jobb. Dessa tar de inte bort förrän man hämtar bilen. Kanske också en liten vink om, här tar vi väl hand om din bil. Har sett att de täcker de lackerade delarna när de "rotar" i motorrummet.

BG/2,5T
av boeder
Hellrider skrev:
Teemu skrev:och även om du nu letar efter fel - vad gör det? Bilens skall ju vara i bättre skick när man hämtar ut den ifrån service/lagning, inte sämre skick.
mmm synd bara att inte folk letar fel på bilen INNAN dom lämnar in den då,så kan vi ju få tyst på 95% av alla kunder som klagar på att verkstäderna repar eller bucklar å spräcker rutor,smutsar ner.

Jag tvättar alltid min bil innan jag lämnar in den "synar" för då vet jag vilka eventuella skador som finns, men vad hjälper det. Jag tar nu kort på bilen i alla vinklar på parkeringen utanför verkstaden samt ber att de skall komma ut och besikta bilen innan jag lämnar över nycklarna. Det spelar ingen roll om det senare står någon tomte med för hög testosteron halt på golvet och spelar matcho och inte bryr sig om andras ägodelar. Och sedan med ett tufft språk utan några som helst tanke på vad de vräker ur sig. Spelar ingen roll hur jobbigt allt är, det är kunden som är viktigast, klarar inte meken det så väl han söka annat jobb, enkelt tkr jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
boeder skrev:
Hellrider skrev:
Teemu skrev:och även om du nu letar efter fel - vad gör det? Bilens skall ju vara i bättre skick när man hämtar ut den ifrån service/lagning, inte sämre skick.
mmm synd bara att inte folk letar fel på bilen INNAN dom lämnar in den då,så kan vi ju få tyst på 95% av alla kunder som klagar på att verkstäderna repar eller bucklar å spräcker rutor,smutsar ner.

Jag tvättar alltid min bil innan jag lämnar in den "synar" för då vet jag vilka eventuella skador som finns, men vad hjälper det. Jag tar nu kort på bilen i alla vinklar på parkeringen utanför verkstaden samt ber att de skall komma ut och besikta bilen innan jag lämnar över nycklarna. Det spelar ingen roll om det senare står någon tomte med för hög testosteron halt på golvet och spelar matcho och inte bryr sig om andras ägodelar. Och sedan med ett tufft språk utan några som helst tanke på vad de vräker ur sig. Spelar ingen roll hur jobbigt allt är, det är kunden som är viktigast, klarar inte meken det så väl han söka annat jobb, enkelt tkr jag.
& självklart är det alltid killen på verkstan som skadar bilen...

Även om du tar kort på bilen 6 kundmotagaren kollar bilen ihopp med dig, så kan ju nån annan kund köra på din bil när den står på parkeringen :!:
Användarvisningsbild
av Jensen
Kul att följa denna diskussion, många här som inte tror att ÅF/verkstaden gör någonting för att hela tiden förbättra sin kvalitet på både verkstadssidan samt försäljn.
Jobbar själv som säljare på Bilia i Stockholm och kan bara säga att det jobbas något grymt med hela tiden förbättra kvaliteten samt kundnöjdhet, självklart så kommer det alltid att finnas kunder som inte är nöjda eller känner sig lurade, detta är ett fenomen som bilbranschen nästan alltid haft emot sig.
Vi får inte glömma alla dessa kunder som är väldigt nöjda med sin aukt verkstad, som sen nån tidigare skrev så är det ju upp till var och en vem man vill lämna sin bil till.
Men till vissa här som är väldigt kritiska och som tror att verkstäderna systematiskt lurar sina kunder så vill jag bara säga att ni verkar inte veta ett skit om hur man jobbar hos en större ÅF.
Att sen tro som Teemu skrev att han skall få samma service hos nån mindre pajas verkstad för 4000kr billigare ,så undrar jag bara vem det är du blir lurad utav, tror du verkligen att en mindre verkstad kan erbjuda dig samma service inkl material/arbete så verkar du otroligt blåögd.
av Hellrider
Teemu skrev:
Hellrider skrev:
Teemu skrev:jo, har blivit en lång körare denna tråd. Och det tolkar iaf jag som att det finns ett ganska utbrett missnöje. Had allt varit frid och fröjd hade tråden varit betydligt kortare om den nu funnits alls. Men det är bra att ventilera och att det kommer fram.
Ja för det är ju en hemskt stor procent so uttalar sig,,det är ju inte direkt några nöjda problemfria kunder som hör av sig här,, bara dom som glömde syna bilen innan,men gjorde det med lupp efter repartionen
Efter den grova missen dom gjorde med bromsarna på vår V70 tex så är inte verkstaden att lita på tycker jag. Mekanikerna säger själva att det inte går att se den inre bromsklotsen utan att lyfta av hjulet - vad är det som är så svårt för en utbildad mekaniker med att lyfta av hjulet då? Förstår inte att dom lämnar en säkerhetsgrej som bromsar okontrollerat. Och inte tog dom kostnaden för dom havererade bromsskivorna efter det heller. Nä, fick tillgodo det som det skulle kostat att byta bromsklossarna. Hade dom däremot skött sig och sagt att mina bromsklotsar var dåliga hade jag kunnat åtgärda detta antingen hos dom eller eventuellt själv utan havererade skivor. Och med tanke på vad det kostar att serva bilar idag tycker jag det är mycket dåligt att dom inte ens kontrollerar bromsbelägg ordentligt. Med tanke på att det inte sällan är dubbelt så dyrt hos en märkesverkstad, eller mer, så tycker jag man skall kunna begära lite mer också både på utfört arbete och tiden dom lägger på bilen.
Och att dom sedan påstår sig använda original delar och av tillverkaren rekomederat verkar inte vara så noga heller beträffande olja. Pratat med 2 olika auktoriserade Volvo Renault verkstäder som inte använder den av tillverkaren rekommenderade oljan.
Det går alldels utmärkt att kontrollerar den inre klotsen utan att demontera hjulen,däremot om det helt plötsligt börjar kärva i en glidbult eller kolv,så slit ju innerklotsen blixtsnabbt,sen kan det givetvis vara mänskliga faktorn som såg fel på klotsen
av Charlotte
Finns det ingen garanti på utförd service? Om det finns, så borde det rimligen betyda att om någon av dessa punkter inte håller till nästa service, (bilen var godkänd vid senaste service) så skall väl den (i värsta fall) uppkommna skadan repareras på garanti?

Jag menar...har jag bilen inne på service och jag får veta att bromsklossarna inte håller till nästa service, så måste jag naturligtvis bekosta bytet av dom!
Men, om personen säger att (som i Teemu's fall) bromsarna är okej och sedan (innan nästa service) skivorna pajar p.g.a. att klossarna var slut, borde det rimligen finnas en servicegaranti som backade upp missen!?
av Hellrider
Charlotte skrev:Finns det ingen garanti på utförd service? Om det finns, så borde det rimligen betyda att om någon av dessa punkter inte håller till nästa service, (bilen var godkänd vid senaste service) så skall väl den (i värsta fall) uppkommna skadan repareras på garanti?

Jag menar...har jag bilen inne på service och jag får veta att bromsklossarna inte håller till nästa service, så måste jag naturligtvis bekosta bytet av dom!
Men, om personen säger att (som i Teemu's fall) bromsarna är okej och sedan (innan nästa service) skivorna pajar p.g.a. att klossarna var slut, borde det rimligen finnas en servicegaranti som backade upp missen!?
japp självklart,men visar det sig att någonting har hänt med bromsarna,såsom att det har fastnat typ efter ett halvår och en klots blivit nedsliten så innefattar ju givetvis inte garantin detta,men om man ser att alla 4 klotsarna är jämt slitna runt bilen så får man givetvis nya skivor + klotsar på servicegarantin,det du behöver betala i det jag nämde NU är ju då endast klotsarna eftersom dom nu ju var kass innan,men arbete + mtlr på skivor står v-staden för,och givetvis om det nu är en jättebra kund som gör alla servicar så får han så klart allting även om nu någonting fastnat!
Användarvisningsbild
av Danneman
boeder skrev:
Hellrider skrev:

He he he... hur fan orkar du?`tvätta och ta kort och besikta osv.
Jag för min del har ALDIG haft problem med min bil då jag lämnat in den på service/rep, kanske för att jag har en personlig meck på Upplands motor/uppsala (Volvo)
Tycker jag alla ska skaffa om ni inte har det. Bara ringa till honom så fort det är något ! Helt perfekt !!
av Hellrider
Danneman skrev:
boeder skrev:
Hellrider skrev: mmm synd bara att inte folk letar fel på bilen INNAN dom lämnar in den då,så kan vi ju få tyst på 95% av alla kunder som klagar på att verkstäderna repar eller bucklar å spräcker rutor,smutsar ner.

He he he... hur fan orkar du?`tvätta och ta kort och besikta osv.
Jag för min del har ALDIG haft problem med min bil då jag lämnat in den på service/rep, kanske för att jag har en personlig meck på Upplands motor/uppsala (Volvo)
Tycker jag alla ska skaffa om ni inte har det. Bara ringa till honom så fort det är något ! Helt perfekt !!
Förmodligen för att det folket har stora problem,det är sådana som man får läsa om i tidningen om några år när det har hänt lite konstiga saker med diverse personer eller liknande,tyvärr är det ju så,dom flesta som är på det viset är psykopater!
Men det är skönt att höra att någon som är nöjd också orkar vara på forumet å höra allt negativt om bilarna och verkstäderna.
Användarvisningsbild
av Danneman
mm.. man har ju hört om gubbarna som tar reg.nr på bilarna brevid på parkeringen, he he he.
Gumman shoppar och gubben står och "Vaktar" bilen för dörr uppslag.
Tror man ska försöka att leva också!!! :) :)
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 54
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]