- sön 18 okt 2009, 10:40
#332125
opA, det är ju uppenbart att saltningen sker i mycket för den tunga trafiken (som kör med sommardäck). Liksom för yrkestrafiken i stort.
Här i Stockholm ser man hur saltbilarna försöker spå väder och är ute å saltar i tid och otid, för att ev förebygga halka. När det väl blir halt så måste man försöka komma ut å salta men då kan det vara ett problem med att saltbilarna inte kommer fram. På de stora vägarna så gör väl dessutom den täta trafiken att snö och is ändå försvinner.
På detta råder förvirring vad gäller små vägar (där inte vägverket ansvarar). Vissa kommuner som Järfälla sandar, Stockholm saltar. Det händer alltså att man kommer på en väg som övergår från sand till salt (och vice versa)vid en kommungräns.
Saltet har också en annan effekt, det lägger sig som en hinna på däcken och gör dom halare. Det är därför tung trafik längre norröver spolar av däcken när dom lämnar saltade vägar.
Nöden uppfinningarnas moder. Skulle ett saltförbud komma tillstånd, så skulle många nya och alternativa lösningar presentera sig, båda vad gäller fordon men även vad gäller väglösningar. Lösningar som inte fräter sönder betong och fordon. Folk skulle också få börja köra lite mer efter hur väglaget är beskaffat. Saken är dock den idag att tunga transporter vill kunna hålla maxfart hela tiden, då ju sänkt fart kostar pengar i sena transporter och missade leveranstider. Man kan ju även se hur det var med bussolyckan i Uppsala för ett par år sen, busschaffisarna försöker köra maxfart oavsett väglag (med sina sommardäck). Plogbilar skulle kunna vara ute mer i god tid, istället för att vänta tills det fryser på, och salta för att det ska mjukna så dom kan ploga.
F.ö. är det 10-0 i röstningen!