NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V50 2.0D -08 har nu gått 3050 mil och för någon dag sedan tändes informationslampan och i displayen dök upp "Boka tid för service".
I november förra året gjordes service för 2000 mil (bilen hade då gått 1996 mil) och om jag har förstått det hela så går mjukvaran i bilen i första hand efter antalet körda mil och i andra hand hur lång tid sedan man gjorde första/förra servicen (om jag har förstått det hela rätt...)

Nu till min fundering, vad kostar en sådan här "light"-service på ett ungefär och vad är det för servicepunkter som genomförs?
bilen har inga (iförsa hand)
den har 3 saker den loggar. Körda mil sendan serviclampan nollades. Antal månader sedan lampan nollades. Antal motortimmar sedan lampan nollades.

den av dessa 3 som först infaller får lampan att tändas
Min bil skiljer på tid för service och tid för underhåll. Tid för underhåll fick jag efter 12 mån körning sen senaste service där min körsträcka var under 2000 mil sen den senaste servicen.

Detta sysslade inte t5:an med så det verkar vara ett nytt påhitt med tid för underhåll efter 12 mån med mindre än 2000 mil i körsträcka.
Nu blir jag fundersam....

ÅF Falun: basservice 2773 kr (inkl byte av partikelfilter)
ÅF Borlänge: basserivce 2117

Enligt ÅF Falun "ska man" byta partikelfiltret 1 gång/år. De menar på att vips står man där med "igengrodda fönstrerrutor". Jag har inte märkt någon skillnad om att motorn går sämre eller att förbrukningen har ökat eller liknande.

Min fråga är, kan man vänta tills 4000 mil servicen och då få partikelfiltret utbytt eller måste filtret bytas ut nu, även om man inte har några problem? Visst, det kan ju uppstå problem om 500 mil....
Jag valde att inte göra det, och jag har inte haft något problem. att byta ut det var 2000:e mil känns fullt tillräckligt. Kallar dom verkligen kupé filtret för partikelfilter?
Ja, ställde mig också frågande till det, om de har blandat ihop kupé- och partikelfilter. Men eftersom samma ÅF i Falun och Borlänge sa "partikelfilter" så känns det inte som att de blandat ihop det. Men man vet ju inte...
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]