Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av urla
Har en farthållare som inte funkar på min v70 2001 200hk
ibland står det på färddatorn motorsystem service erfodras, men oftast inget meddelande och trycker jag på farthållaren så markeras den men inget händer, kan det vara givaren till broms eller gas?
av Frigge
Du behöver läsa ut felkoderna i motorstrenhet o bromsstyrenhet för att se vad som inte fungerar.
Mest troligt är att det är fel på pedallägesgivaren som sitter i bromsförstärkaren som inte fungerar.

/Fredrik
av urla
Frigge skrev:Du behöver läsa ut felkoderna i motorstrenhet o bromsstyrenhet för att se vad som inte fungerar.
Mest troligt är att det är fel på pedallägesgivaren som sitter i bromsförstärkaren som inte fungerar.

/Fredrik
Jag vet inte så mycket om nyare bilar, jag har kört 745 tidigare men verkstan bytte givare som var till gas och broms och felmeddelandet är borta men farthållaren funkar fortfarande inte, suck :(
är det den givaren som du menar är troligast eller finns det fler?
frugan var med hos verkstan och hon säger att givaren dom bytte såg ut som en tjock skruvmejsel och satt på motorn :???:
av Taxen
Har du sökt på *färddator* under SÖK knappen :roll: Kanske hittar du något där som kan vara lika ditt problem :idea:
av Frigge
urla skrev:
Frigge skrev:Du behöver läsa ut felkoderna i motorstrenhet o bromsstyrenhet för att se vad som inte fungerar.

/Fredrik
Jag vet inte så mycket om nyare bilar, jag har kört 745 tidigare men verkstan bytte givare som var till gas och broms och felmeddelandet är borta men farthållaren funkar fortfarande inte, suck :(
är det den givaren som du menar är troligast eller finns det fler?
frugan var med hos verkstan och hon säger att givaren dom bytte såg ut som en tjock skruvmejsel och satt på motorn :???:
Ja det låter allafall som givaren jag mena :lol: .
Du behöver trots allt läsa ut felkoderna för att komma till en lösning på ditt problem.

/Fredrik
av Jesper
Om du inte har felmeddelanden så skulle jag tippa på att att det är spjällhuset. Sök på S60/S80V70N forumet istället...

Min farthållare strulade som så att den aktiverades men la sedan av efter en stund och gick inte att återaktivera förräns efter omstart av bilen...

Går tomgången upp och ner vid rödljusen? Kan vara ytterliggare ett tecken på skitigt spjällhus!

Mvh

Jesper
av JimmyK
urla skrev:Har en farthållare som inte funkar på min v70 2001 200hk
ibland står det på färddatorn motorsystem service erfodras, men oftast inget meddelande och trycker jag på farthållaren så markeras den men inget händer, kan det vara givaren till broms eller gas?
Hade detta problemet på min förra bil en V70 -03:a. Då bytte de bromspedals givaren som sitter framme i motor rummet mot torpedväggen och sedan fungerade den igen. För de bytte denna och farthållaren inte fungerade fick man slå av och på tändninge igen för att den skulle fungera korrekt.
av urla
Tack för tipsen!
Det var givaren som var kass!
Jag trodde det räckte med att trycka på cruise men man skulle låsa hastigheten med + också.
Lite pinit när man går tillbaks och klagar :oops:
av Burken
ligger inte denna tråd fel.. :roll:
av Bengt500
Har en 2002 V70.
Förra veckan så slutade farthållaren att fungera. Jag fick upp gul varningstriangel på instrumentpanelen samt en varnings text om att jag behövde utföra motorservice.
Jag åkte iväg till biltema och köpte en felkodsläsare CR-101 vilket kostade ca SEK700:-
Kopplade in läsaren i ODBII uttaget och fick två stycken felkoder P0571 (Cruise Control/Brake Switch dvs bromspedalgivare som sitter på bromsservot
Och P0808 Clutch position sensor circuit high (givaren sitter på kopplingspedalens arm)

Åkt till Volvo och köpte en bromspedalgivare artnr: 31261486 SEK1050:-
Och kopplingspedalgivare artnr 9472979 SEK 550:-

Bromspedalgivaren tog en kvart att byta pga att jag hade lite problem med att klura ut hur jag skulle lossa låsringen som håller fast den (utan att förstöra ringen) och jag saknar alla former av låsringsverktyg!

Kopplingspedalgivare tog max en minut att byta och detta görs helt utan verktyg.

Farthållar fungerar perfekt efter denna lilla operation
Tot kostnad ca 2300:- men felkodsläsare kommer jag säkerligen att få nytta av framöver
Hoppas att informationen är till någon nytta.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]