Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av töre
Har en v70 -02 140 hk,21000 mil,har fått problem med tomgången på volvon,släpper jag gasen och trycker ner kopplingen går varvräknaren ner på 300-400 varv för att sedan stanna,värre irriterande, :evil: har någon haft samma problem hoppas jag få hjälp på detta forum,verkar finnas duktigt folk här,tack på förhand.
av Fred
Har samma problem med min bil. Mitt gasspjäll är bytt men det hjälpte bara så att motorn inte la av...dock är tomgångsdipparna kvar och ibland är det väldigt nära att motorn tjuvstannar.

Jag har skrivit om detta problem tidigare i forumet (även på svxc.se) men ingen har kunnat ge något svar på varför bilen gör så. Inga felkoder registreras.

Det märkligaste är dock att när jag haft motorn strömlös så uppför sig motorn precis omvänt: när jag kopplar ur stannar tomgången runt 1100-1200 rpm en sekund eller två för att sedan långsamt gå ned till normalt. Det är väldigt mycket vilsammare men tyvärr håller betendet inte i sig utan efter ett tag börjar tomgången dippa igen, speciellt när bilen varit avstängd.

0vh
/Fred
av LarsOlof
Har en V702,5T 2004 automat 19900 mil. Beteende startar bra när den är kall, normala varv. När den blir varm och jag släpper gasen så vobblar tomgången. Tjuvstoppar ibland, när jag släpper gasen vid rondeller och i kö.Nästan omöjlig att backa med när den är varmkörd, tjuvstoppar. Motorlampan tändes. Felkoder på lambda vid avläsning.
Felorsak gasspjället. Åtgärd rengöring av gasspjäll, går fn bra.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]