NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reneras
#331669
Frugan kör idag en riktig pärla, en V50 T5 -04 10800 mil, hon skall få nytt jobb som utesäljare och kommer att köra ca 2500 mil per år, vi hade tänkt köpa en V50 diesel 2,0D alternativt D5 som har 8000 - 12000 mil på mätaren, något speciellt vi skall tänka på? vilken är att föredra?, finns det någon bra optimering till 2,0D? Är inte 2,0D en Fordmotor?. Ge mig så mkt kött på benen som möjligt. Tack på förhand.....
Användarvisningsbild
av Henrikx2
#331703
D5!! :twisted:

Några extra kronor i inköp och någon extra deciliter per mil kan det vara värt.
av Lövet
#331796
Kanske fördomsfullt, men bryr hon sig om effekt och motorljud?

Om inte så gäller 2,0D på alla punkter. Betydligt snålare och inte särskilt mycket långsammare.
Användarvisningsbild
av mikhan
#331819
Tänk på att det är rätt dyra servicekostnader på 2,0d,12000mil service med partikelfilterbyte går väl på ca12k,6000 och 18000mil ca5-6k, hur det är på d5 vet jag inte... värt att kolla upp iaf.
Ska man åka billigt är nog 1,6d ett bättre val dock liknande kostnader för service som 2,0d men drar mindre och lägre skatt men det kanske är ett för stort steg från t5...
2,0d (och 1,6d) är en PSA-motor(citroen/peugeot)
Användarvisningsbild
av poseidon
#331825
2.0d har väl samma vridmoment, 320 Nm, som T5. Men det är klart det är ingen 0-100 bil. Men kraft finns för omkörningar vilket ju är viktigast vid bilkörning. Det är inga problem med denna motor bara för att det är en PSA motor, de är ju kända för dieselmotorer. BMW har oxå motorer från dem. D5 har väl sina problem antar jag.
av LasseRe
#331895
Poseidon!
Vad är det du antyder avseende D5? Att den drar lite mer än de mindre dieslarna är en självklarhet, men vad är det för "problem" du tänker på? Själv skulle jag inte vilja byta bort D5:an mot något annat motoralternativ. Kör ca 3000 mil om året.
av LasseRe
#331952
Jag har inte kommit upp i de miltalen ännu, men jag har läst på detta forum att D5:an har ett annat slags partikelfilter som inte behöver bytas. Kan någon bekräfta det?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#332019
Värt att tänka på är att 4 cylindriga dieslarna har serviceintervall på 2000mil. D5 har 3000mil. :wink:
av Lövet
#332050
~Kalle~ skrev:Värt att tänka på är att 4 cylindriga dieslarna har serviceintervall på 2000mil. D5 har 3000mil. :wink:
Fast fortfarande 12 månader väl?

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)