Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Äger en S40 2,0T '04.
Jag hörde att man fick blanda E-85 med bensin vilket jag gjorde. 22 liter ETANOL-85 och 38 liter BLYFRI 98, det är något mer än 30 %!
Inga konstigheter hittills.
Vad är skilnad? Är det farligt för motor eller något annat? Får man mer kraft eller förlorar man?

Tackar för svar.

Mvh
av mange32
har testat o kört det på andra bilar än min v40 upplevde den då som lite piggare men dock så tog den mer soppa........

att tänka på är att etanolen är flykigare o tvättar rent otroligt mkt......
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det sliter på motorn & des komponenter (menm håller du dig till högst 30% så ska motorn klara sina 16000 mil som är livslängd för en motor)
livslängd är den längd en motor minst ska klara utan att behöva öppnas för reprationer
av Willis
Men varför blanda med etanol? Hur mycket sparar man på det? Och om något händer skulle det kunna bli något mycket dyrare än en full tank med bara bensin
av pero02
Var får du livslängd på 16.000 mil för en motor ifrån? en motor ska väl klara mer än så....

Min har gått 26.000 och fungerar fortfarande fint.

/Per
av mange32
min erfarenhet av blanda är ju så där se tidigare inlägg av mig
då ska man köra på ren etanol dock så kostar koverteringen en hel del samt priset på etanolen är så hög att man inte sparar på det.....frugan har en 9-3 sc biopover o var längesen vi/hon tankade etanol för den går billigast på besin så som priset är i dagsläget.......
Användarvisningsbild
av Fisch
pero02 skrev:Var får du livslängd på 16.000 mil för en motor ifrån? en motor ska väl klara mer än så....

/Per
Han har förvisso skrivit "livslängd är den längd en motor minst ska klara utan att behöva öppnas för reprationer". Att kalla det livslängd kan däremot diskuteras.
Användarvisningsbild
av CarMan
pero02 skrev:Var får du livslängd på 16.000 mil för en motor ifrån? en motor ska väl klara mer än så....

/Per

Det är vad volvo kallar det, i dagens läge så kan det kännas kort, men det kanke är nått gammalt som lever kvar.

om du har en bil gjord för att gå på e85, så har den förstärkta ventiler & ventilsäten (+ massa annat)
kör du en vanlig bensnmotor på e85, så komer den att nöta mer på ventiler & ventilsäten m.m. resultatet blir att den troligtvis inte hålle tils den gått 16000 mil
Användarvisningsbild
av vetten
CarMan skrev:

/Per

Det är vad volvo kallar det, i dagens läge så kan det kännas kort, men det kanke är nått gammalt som lever kvar.

om du har en bil gjord för att gå på e85, så har den förstärkta ventiler & ventilsäten (+ massa annat)
kör du en vanlig bensnmotor på e85, så komer den att nöta mer på ventiler & ventilsäten m.m. resultatet blir att den troligtvis inte hålle tils den gått 16000 mil

Helt Rätt ?:-/ och + att du bör byta olja dubbelt så ofta än vanligt ?:-/ Blir dyrt i längden ??:-/

CarMan ännu en gång så måste jag ge dej helt RÄTT :lol:

BRA :D att du hänger kvar här:-)-)
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]