Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grammse skrev:På toyota supra mk4 har man såkallad sekventiell turbo uppladdning alltså man laddar upp turbona i sekvens alltså ett efter ett då har man två små aggregat .laddar upp det första har ingen turbo lag sen vid ca4krpm öppnar en ventil så laddar båda och du har top end också fiffigt men begränsat för effektnarkomaner.
Precis. Hade bestämt för mig att supra hade 2 olika aggregat, men har kollat upp och jag hade ju naturligtvis fel :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
sen har vi ju Tvin scroll, som volvo har, då har man ett agrigat, men det är separata kanaler från bank1 & bank2 , på detta sätt får man "avgasknuffarna" att komma på pärlband.

i nya D5:an kör volvo med dubbeltudbo.
Då är det ett litet & ett stort agrigat, som är seriakopplade. detta ger grymt vrid på hela registrer 400Nm vid ca 1000 rpm
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Jag skall väl villigt erkänna att jag inte är någon expert på Supror och deras turbosetup...
Det verkar som dom har två likadana aggregat som laddar i sekvens som grammse skriver, det är ju iofs inte så lätt att se exakt hur aggregaten är specade, men till det yttre verkar dom vara likadana:
Bild

Volvos nya T6 har twin scroll...

/Thomas
Det är OLIKA aggregat. Själva husen är lika men turbinbladen är olika, den första turbon har vingarna optimerade för att ge massor av ladd nästan från tomgång, snurra nummer två som kopplas in vid ca 3500 rpm har vingprofil för att ge stor volym vid höga varv i stället. Över 3500 varv laddar båda parallelt. Trots ganska låg effekt i original så tar det bilen 0-100 på ca 5 sek pga att vrid finns över hela registret.
Användarvisningsbild
av Nexus
JapanSpecc 280hk
UsSpecc 320hk
Eurospecc /Ukspecc 330hk

1700kg så effekten är nog tillräcklig i orginal för få fart på klumpen :wink:
av volvoglt850
tack för allas inlägg:D hoppas man blir lite klokare nu;)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]