- tor 15 okt 2009, 14:25
Vad är det för skillnad mellan Twin och Bi turbo? förutom att det är dubbla turbos?:)
Moderator: Moderatorer
Funk skrev:"Bi" betyder helt enkellt två, exakt samma som "twin"... Supran har helt enkelt två aggregat om jag minns rätt, annars finns vad som ofta kallas "twin scroll" vilket är ett aggregat med två inloppsportar vilket ger effekten av att ha två olika stora aggregat...supra mk4 har dubbla aggregat av samma st kan jag nästan svära på. Den ena laddar tidigt sen kopplas den andra in och de jobbar ihop.sen att folk laborerar med koppla ihop och byta till singel är en annan historia
/Thomas
Grammse skrev:supra mk4 har dubbla aggregat av samma st kan jag nästan svära på. Den ena laddar tidigt sen kopplas den andra in och de jobbar ihop.sen att folk laborerar med koppla ihop och byta till singel är en annan historiaSupta och Mazda RX-7 använder sig av sekvensturbo, underar om det inte är så på skyline med. Man har helt enkelt en liten och en stor för att försöka få bästa verkningsgad genom hela registret. Upp till en viss gräns så är det bara den lilla som jobbar, sen sitter det en klaff som skiftar så det bara är den stora som jobbar.