Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurkburk
Hej på er. Var och besiktade bilen i veckan en xc70-06. Besiktningsmannen tar bilen och kör in, och kör direkt in på bromsprovaren. Jag vet att det inte är så bra med en 4hjulsdriven bil, men tänkte att han vet nog vad han gör. Sen frågade jag honom om det var ok att göra så, det funkar om det är haldex sa han. Är det så, eller har ni andra synpunkter. MVH Gurkburk.
Användarvisningsbild
av camaro69
Helt ok.

Det var problem med viscon.
Användarvisningsbild
av buddha88
Konstigt att d funka, för när ja gjorde så me XC70 -03 så hoppa hon ur bromsprovarn efter kanske 1-2 sekunder
av V70n 01
lånar din tråd lite

hej så när jag ska besikta min xc90 03 så ska dom alltså inte köra upp den på bromsprovaren???
Användarvisningsbild
av buddha88
V70n 01 skrev:lånar din tråd lite

hej så när jag ska besikta min xc90 03 så ska dom alltså inte köra upp den på bromsprovaren???
D kan dom göra men den kommer troligtvis hoppa ur bromsprovarn om den nu gör likadant som XC70:n
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
En Volvo med fyrhjulsdrift som är tillverkad 2003 (=Haldex), eller senare, får köras i en rullbromsprovare.
av jbl
Dom ska slå av tändningen med en haldex bil då haldexen är elektronisk kontrolerad. Då hoppar den inte upp ur bromsprovaren.
av mackan_
Blev nyfiken, vad är det som händer med de gamla xc70 (visco) och är det några problem med nya haldex när de gör bromsprovet?
Användarvisningsbild
av flyvert
mackan_ skrev:Blev nyfiken, vad är det som händer med de gamla xc70 (visco) och är det några problem med nya haldex när de gör bromsprovet?
Viskokopplingen är ständigt aktiv (den är passiv) - om varvtalet på bak- resp. framaxel diffar (=hjulspinn) slirar en lamell som värmer upp oljan i kopplingen (som därmed förändrar sin viskositet och gör att lamellerna griper tag i varandra). Under normala förhållanden: om något framhjul slirar kopplas bakaxeln så småningom in och börjar driva den med.

Dock är systemet inte anpassat för att någon av hjulaxlarna snurrar "vilt" medan de andra står helt still. Oljan i viskokopplingen kan överhettas och skada kopplingen/lamellerna.

På Haldex styrs lamellerna elektroniskt. Ingen spänning = ingen fyrhjulsdrift.

Med Haldex börjar bakhjulen att driva i princip direkt när ett av framhjulen förlorar fästet, på bilar med viskokoppling tar det lite längre tid (och framhjulen kan eventuellt hinna gräva ned sig innan bakaxeln börjar assistera).

/f
av mackan_
Ok, tack för infon!
Förstår problematiken nu.. Hur långt tid pratar man om på viscokopplingen innan den träder in, är det sekunder eller hundradelar? Förstår att det kan bero på hur mycket framhjulen slirar också då, men nån ungefärlig tid?

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]