- ons 01 mar 2006, 16:05
Har en 855 GLT 2,5 AUT 97 som fick fel på alla avgasvärden vid besiktningen. Jag hade in den på 22,5k mil service hos Bilia och bad dem att titta lite på det. Mekanikern sa att lamda sensorarna verkade hela, men det är troligen katalysatorn som har gett upp samt luftpump ur funktion. Här är avgasvärden från protokollet:
CO: 1,4 (0,5)
CO 2500: 2,7 (0.3)
HC: 333 (100)¨
Lambda (0,90) (0,96-1,04)
Kan det vara något annat än katalysatorn?
Om det nu är katalysatorn, kan jag köpa en från skroten som tillhör tex en 854 GLT 2,5 från 96? Eller en från en 2,0 från 93? Vilka katalysatorer kan jag skaffa till min bil?
När jag väl har en katalysator som passar, är det bara att skruva dit eller krävs någon justering någonstans för att passa den 'nya' katalysatorn?
Måste man byta något annat när man byter katalysator?
Den här luftpumpen som är paj, mekanikern sa att den är till för tomgånskörning när bilen är kall. Samma fråga här... Är det bara att skaffa en från skroten och skruva i? Går det med en luftpump från vilken 850 som helst eller måste det vara just för en GLT 97?
Tackar på förhand.
CO: 1,4 (0,5)
CO 2500: 2,7 (0.3)
HC: 333 (100)¨
Lambda (0,90) (0,96-1,04)
Kan det vara något annat än katalysatorn?
Om det nu är katalysatorn, kan jag köpa en från skroten som tillhör tex en 854 GLT 2,5 från 96? Eller en från en 2,0 från 93? Vilka katalysatorer kan jag skaffa till min bil?
När jag väl har en katalysator som passar, är det bara att skruva dit eller krävs någon justering någonstans för att passa den 'nya' katalysatorn?
Måste man byta något annat när man byter katalysator?
Den här luftpumpen som är paj, mekanikern sa att den är till för tomgånskörning när bilen är kall. Samma fråga här... Är det bara att skaffa en från skroten och skruva i? Går det med en luftpump från vilken 850 som helst eller måste det vara just för en GLT 97?
Tackar på förhand.