Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ghh
Hej!
Jag har en S70 från 98. Det är en California modell, och jag bor i Los Angeles :)
Mitt problem är att bilens "check engine" lampa lyser. Jag har fösökt med att koppla bort batteriet och sen koppla tillbaka det igen. Då lyser inte check engine lampan längre med det kommer tillbaka efter ca 2 dagar...
På Smog check verkstan (typ besiktning) sa dom att felkoden var "P0410 Secondary Air Injection System Malfunction". Vad betyder det? Vad behöver bytas? Är det något jag kan fixa själv?

Bilen är en GLT men den har en lättrycksturbo också. Konsting men det måste vara en version som inte finns i Sverige för jag hade inte sett en GLT med turbo i sverige... Så jag tror det är en 2,5t som vi kallade dem i Sverige.

Hursom helst blir jag jätteglad om jag får något bra svar.

Med soliga hälsningar från Californa ;)
av Frigge
Det låter som luftpumpsystem. Problemet är att det inte bara är en detalj i luftpumpsystemet. Rekomenderar att du lämnar in bilen till en Volvoverkstad så dom kan läsa av lite mer detaljerat.

/Fredrik
av ghh
Frigge skrev:Det låter som luftpumpsystem. Problemet är att det inte bara är en detalj i luftpumpsystemet. Rekomenderar att du lämnar in bilen till en Volvoverkstad så dom kan läsa av lite mer detaljerat.

/Fredrik
Vad finns det för olika delar i luftpumpsystemet? Jag kopplade på 12v till luftpumpen och den gick igång så den fungerer ju. Sen hittade jag ett relä uppe i relä/säkrings boxen och den verkar torr och fin dock vet jag inte hur jag skulle testa relät, men den luktade inte bränd eller så.
Så tja jag vet inte mer vad det kan vara, kan det vara så att det är lambda sonden som är kass? Eller genererar det en annan felkod?

Volvo verkstäderna är inte billiga här i usa, om man nu hittar en som har duktiga mekar. Volvo är ju lyxbil här så jag vill undvika att lämna in bilen...
Användarvisningsbild
av Sparkz
"System Malfunction" säger ju inte så mycket, ska kolla upp felkoden bättre. Jag sitter hemma nu och har bara en fickdata 91-95, luftpumpen kom 96...

Om pumpen går (kallstart, gasa upp lite från tomgång så ska den gå i 45 sek.) ligger nog problemet i vakuumventilen bak på toppen. Enklast att kolla med en vakuumpump med mätare (handpump), pumpa tills ventilen öppnar, sjunker trycket är membranet kass. Annars kan du ta loss ventilen, sno lite vakuum från insuget, vika slangen och se om ventilen stänger.

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]