NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering:

Minus 4 i morse, utanför och i kupén. Kallstart utan förvärmning. Snart kunde jag konstatera: Tillsatsvärmaren fungerar - vid denna okristliga temperatur i alla fall.

Jag fick inga tillförlitliga kupévärme siffror men rent subjektivt började det bli behagligt efter tio minuter.

Motortemperaturmätaren steg till 1:a strecket efter 6 minuter; 2:a strecket efter 10 minuter; 3: e strecket efter 13 minuter; 4:e strecket (normaltemp, pinnen rakt upp) efter 17 mintuer.

Utångspunkten alltså minus fyra temperatur och 17 minuters lugn stadskörning på smågator (mycket fartgupp), medelhastighet kanske 25-30km/h.

Verkar detta normalt?
Det är sannolikt att D5an har mer material att få upp i temperatur, därav den längre tiden för att nå driftsvärme. I morse hade jag -3 grader och kall motor vid start. Arbetstemp nåddes på ca 7-8 minuter. Kupé värmen är behaglig redan efter 4-5 minuter.
Att du körde stadskörning lär bara gynna värmaren då fartvinden inte kyler ner materialet på samma sätt som om du körde landsvägskörning.
wendtan skrev:Det är sannolikt att D5an har mer material att få upp i temperatur, därav den längre tiden för att nå driftsvärme. I morse hade jag -3 grader och kall motor vid start. Arbetstemp nåddes på ca 7-8 minuter. Kupé värmen är behaglig redan efter 4-5 minuter.
Att du körde stadskörning lär bara gynna värmaren då fartvinden inte kyler ner materialet på samma sätt som om du körde landsvägskörning.
Tack för bra jämförelse. Ja, det är ganska fantastiska siffror du har. Ingen bensinare kan elda på med sin spillvärme för att värma så snabbt.

En annan fråga: Värmningen med tid-ur (om man hunnit starta motorn när den är igång) och direktstarten - båda dessa stänger väl av sig automatiskt efter ett tag när man börjat köra; alltså inget man behöver tänka på att aktivt stänga av överhuvudtaget?
Direktstart startar värmaren och låter den gå en timme. Detta oavsett yttertemp samt motormtemp som jag fick förklarat för mig av en bilia mek. Man kan jämföra det med en forcering av värmaren.

Tiduret med värme: De gångerna jag tagit bilen "tidigare" vid värmning med tidur så har värmaren slagit ifrån när driftstemp nåtts. Dvs precis som med tillsatsvärmar funktion vid kallstart vid kall väderlek.

En sak jag stör mig på är att om du vrider av tändningen utan att ta ut nyckeln så går inte värmaren igång på direktstart. Det finns tillfällen när du exempevis mitt i vintern stannar bilen och vill lyssna på radio, då du väntar på att frugan skall få tummen ur inne i klädaffären eller liknande. Då får du sitta där och huttra eller välja att direkstarta värmaren med nyckeln ur. Märklig logik om ni frågar mig.
wendtan skrev:Direktstart startar värmaren och låter den gå en timme. Detta oavsett yttertemp samt motormtemp som jag fick förklarat för mig av en bilia mek. Man kan jämföra det med en forcering av värmaren.

Tiduret med värme: De gångerna jag tagit bilen "tidigare" vid värmning med tidur så har värmaren slagit ifrån när driftstemp nåtts. Dvs precis som med tillsatsvärmar funktion vid kallstart vid kall väderlek.

En sak jag stör mig på är att om du vrider av tändningen utan att ta ut nyckeln så går inte värmaren igång på direktstart. Det finns tillfällen när du exempevis mitt i vintern stannar bilen och vill lyssna på radio, då du väntar på att frugan skall få tummen ur inne i klädaffären eller liknande. Då får du sitta där och huttra eller välja att direkstarta värmaren med nyckeln ur. Märklig logik om ni frågar mig.
Jo den värmer motorn men inte kupén tyvärr.
Har hänt att man på helgen går ut för att värma upp bilen med direktstart och lämnar nyckeln kvar i tändningslåset och man sedan kommer ut och upptäcker att motorn blivit varm men ej kupén! :(
Titaniumgrå skrev: Har hänt att man på helgen går ut för att värma upp bilen med direktstart och lämnar nyckeln kvar i tändningslåset och man sedan kommer ut och upptäcker att motorn blivit varm men ej kupén! :(
Min erfarenhet är att den även värmer kupén. Jag undrar om det finns olika varianter. Fast jag har hittills startat Direktstarten genom att ta med mig nyckeln och låsa. (Eftersom jag trodde att de inte gick igång annars - utifrån det jag läst i andra trådar om Direktstart)
poseidon skrev:Hur funkar det då med keyless?
Borde fungera på samma sätt med olåst / låst & fläkt av / på

Tack Doffen för att du löste mysteriet.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]