Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70-08, automat
Tjänstevikt 1830 kg (med krok)
Körde idag upp på en våg med ca 10 liter i tanken, ingen lunchburgare och kanske 10 kg packning.
vikt : 1980 kg
(framaxel:1140 kg, bakaxel 840 kg)
Senast redigerad av 1 len, redigerad totalt 0 gånger.
Har för mig att det finns en tråd här på forumet där det diskuteras varför tjänstevikten pendlar så mellan bilarna.

Men jag vill minnas att när farsgubben eftermonterade dragkrok på en saab 99 för närmare 20år sedan så ändrades tjänstevikten efter och skatten höjdes.
Men jag antar att man i dagsläget får en tjänstevikt för en modell/motor och sen kan det variera väldigt beroende på vilken utrustning man har i bilen.

mvh
Anders
Teknikens värld brukar alltid väga bilarna de testar och BMW och Volvo verkar alltid angre så mycket lägre vikt än sanningen.

Många andra tillverkare ligger alltid nästan på kilot rätt.

Självklart vet både volvo o bmw på grammet vad deras bilar väger, dagens datoriserad konstruktionprocesser håller reda på alla ingående delar och det är ju bara att summera.
CalleV70 skrev:haha.. Då hade du Sverigest tyngsta person som passagerare!!
Tjänstevikt är driftklar dvs med bränsle och förare. Tillkommer last + passagerare
Mja, det vet i katten. Räknar man bort bränslet och mig så diffar vikten med ca 240kg då....

Utrustningen väger väl en del då. För den har precis exakt allt som går att välja till, både från fabrik och eftermonterat.

OT, men då är det rätt imponerande att den gör 0-100 på 5,94s! Lär vara rätt många fler hästar än 315! :-)-)
Just det, men drygt 150 kg (hade nästan tom tank) tyngre än regbeviset. Detta är lite konstigt att det skiljer så mycket. Men dom får kanske ha en generell tjänstevikt?
Att man kanske har samma tjänstevikt trots automat etc.? V70 ca 150 lägre så det är väl AWD som väger.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]