Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kabel
Hejsan, köpte ganska nyligen en v70 d5 06a och nu märkte jag att dieselvärmaren inte fungerade.

Startar du den "manuellt" så står det på för att sedan gå till av igen.

Sätter du den på tidur så händer absolut inget, det står att den är aktiv men slår sedan till AV.

Trodde det vart någon felkod eller något sådant så jag fick tag i en bekant som har PPC felkodläsare och till min förvåning fann jag bara denna felkoden: ECM-0135 Främre lambdasond, förvärmning

Raderade den och testade men det hjälpte inte mycket till dieselvärmarens betéende. Sedan sökte jag om 2 gånger men där fanns ingen felkod då enligt PPC'n

Någon som vet vad som kan vara för fel?

Tack på förhand

Richard Cardell
av Marbas
Om brännaren har problem att starta så tillåter den max tre startförsök, sen "låser" den sig. Att brännaren "stängs av" efter någon sekund vid manuell start, är ett tecken på att du nått max antal start försök.

Räknaren för antalet start försök nollställer du enkelt genom att ta bort baterikabeln i, låt säg, 10 minuter. Sen är det bara att prova igen.

Om det fortfarande är problem med brännaren föreslår jag att du låter en volvoverkstad läsa av felkoderna. Är lite osäker på om PPC felkodsläsaren som din kompis har kan läsa ut alla felkoder.

Kan tillägga att min brännare strulade för ett år sedan, och räknaren låste brännaren. Genom nollställning så fick jag igång den igen, och den har gått prima sedan dess. Något skumt har ju givetvis hänt, men det verkar vara tillfälligt. Kanske har du samma tur...
av J.F.S
PPC läsaren klarar då felkod på brännaren i min bil. ECM-5f4f är tre felaktiga startförsök om jag inte minns fel. Jag tror mer på att en rengöring är på sin plats.

Låter den något? Du hör garanterat om den startar. Kollat säkringar?

EDIT:
Det ska vara CEM-5F4F och inte ECM

Idag ville inte min starta ordentligt så jag fick en kall bil :( Hade även felkoden.
Senast redigerad av 1 J.F.S, redigerad totalt 0 gånger.
av kabel
Tjena, nä den är knäpp tyst, klickar till bak i bilen ibland när du sätter på den i manuellt läge men inte mer.

Tycker det är märkligt att det inte finns några felkoder?

Mvh Richard
av J.F.S
Kolla så att säkringen är hel. Är den inte det så byt och testa igen. Går säkringen nu så kan det vara som för mig att det är kortis i stiftet.
Jag fixar in länkar när jag har tillgång till en dator. Surfar med mobilen just nu.

Edit:

Här finns lite mer info
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 09#p236487
Hejsan!

Jag hade också problem med att det inte fanns några relevanta felkoder alls, utan värmaren "Bara" slutade fungera efter 3 startförsök.

Det fanns felkoder om för lågt bränsletryck, flamvakt, m.m m.m.

Till slut så ledsande vi och bytte elektronikboxen till värmaren och då fungerade allt igen.

//

Micke
av kabel
J.F.S skrev:Kolla så att säkringen är hel. Är den inte det så byt och testa igen. Går säkringen nu så kan det vara som för mig att det är kortis i stiftet.
Jag fixar in länkar när jag har tillgång till en dator. Surfar med mobilen just nu.

Edit:

Här finns lite mer info
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 09#p236487

Verkar vara som du skriver! dumma jag hade inte kollat säkringen, kollade den Nr13 och den vart bränd, i med en ny och testade! Brände den direkt.

Tack för tipset!

Mvh Richard
av eferm
även jag har en v70 -06 som dieselvärmaren har sagt upp sig på.
Den startar inte, slår inte till, ändrar bara läge från på till av.
Kollat efter felkoder men verkar inte finnas några, har även haft av batteripolen ett tag och sedan testat igen men med samma resultat.
Tips?
Användarvisningsbild
av Perc
Glödstift, flamvakt, bränslepump eller kanske något bränslefilter. Normal service som i princip aldrig görs på personbilsvärmare.
Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris: […]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Fjärrstart 7/940?

Har du listat ut det för hade gärna vela[…]