*pettson* skrev:Om förarna vet vad dom sysslar med så växlar dom varje gång vid maximalt vrid. Startar GLT med 4000rpm så har han hjulspinn och har direkt förlorat.
Om GLT hade haft mera effekt över hela registret hade jag inte tjafsat, men nu är det inte så. Vinsten ligger bara över 4000rpm.
Men att varva ur hela tiden genom registret stjäl också tid även om det verkar okänt för många. Att växla tidigt och faktiskt utnyttja vridet blir mera optimerat. Så eftersom 140hk är mera optimerad på lägre varv och 170hk har mera effekt, dock långt upp i registret så blir det ändå jämt upp mellan optimering för lägre varvtal/ högre hk antal. Vill minnas vi pratar om några tiondels sekunder i slutändan vad man än vill tro.
I fel varvtalsområde är 140hk törstigare än 170hk.. likväl som 170hk är törstigare än 140hk vid fel område.. Ingen av dom anses vara nåt under av snålhet..
Skrev ett väldigt långt inlägg om hur fel du har. Orkar inte skriva om det.
Kort sagt: Störst acceleration på varje växel inträffar vid motorns vridmomentstopp.
MEN!
Maximal acceleration sker då momentet på drivaxeln är som störst. Till vår hjälp att maximera det har vi en växellåda.
Vi ska alltså hela tiden se till, med hjälp av växellådan, att momentet på drivaxeln är största möjliga vid varje motorvarv.
Enklast gör vi det genom att maximera arean under effektkurvan när vi växlar. Det görs alltså INTE genom att växla vid vridmomentsmax i motorn.
Om vi nu för skojs skull säger att jag i min bil har en vridmomentskurva i min bil som är 182Nm mellan 1000 och 5400 Rpm
Du å andra sidan har i din bil en vridmomentskurva på 210 Nm mellan 1000 och 5400 Rpm.
Växellådan i våra bilar är M 56L med utväxlingen 3,77 på slutväxeln.
Rullande start från 75km/h. Du på trean, jag på tvåan. Oavsett varv på motorn kommer mitt momentet på drivaxeln se ut så här:
Mitt (2:an) cirka 1300 Nm.
Ditt (3:an) cirka 945 Nm.
Är vi nu överens om att jag kommer åka i från dig?
För isf har jag just visat för dig att vridmomentet på drivaxeln är det som är viktigt och inte vridmomentet på vevaxeln.
Edit:
Varför jag åker i från dig är för att F=ma. Moment = F*hävarm.
Vi söker F i utan mellan däck och väg:
F = Moment/hävarm =>
F i min bil = cirka 4500 Nm
F i din bil = cirka 3400 Nm
a = 4500/1500
a= 3400/ 1500
Mitt a = 3 m/s
Ditt a = 2,3 m/s