Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av najk
Jag hade ungefär samma frågeställningar nu när jag bytte bil, fast då gällde det XC70. Mitt val blev en XC70 2,4D 175hk FWD Summum + +. Jag tycker jag har mer nytta av extrautrustningen än AWD här nere i småland.
Användarvisningsbild
av V9097
Jag hade valt XC60 2,4D AWD med 163 hk. Då har du ca 20.000 att köpa extra uttrusning för innan du kommer upp i priset för en D5.

Det är förstås en smaksak, men jag behöver inte de där extra 42 hästkrafterna i toppen av vartalsregistret som D5 erbjuder. Vridet på lågvarv är nsätan identiskt som D5

Dock går uppgifterna isär om man kan få 163hk-motorn med manuell låda. Den går att bygga med manuell i Volvos konfigurator, men på annan plats på hemsidan står det att den bara finns med aut.
av tunnis
JE Jr skrev:
Halvmas skrev: Är inte alla 3 motoralternativen till XC60 nya för MY10 eller är jag felinformerad?
Jo, det stämmer bra.

Nej det stämmer inte. (om jag förstått det hela rätt)

175hk är den gamla hederliga D5 motorn som Volvo har mappat om.
Den har endast en enkelturbo.

Nya 163hk resp 205hk är helt nya motorer, bägge med dubbelturbo.
Är egentligen samma motor men med olika mjukvara från Volvo, bägge går därför att trimma till 240hk.

Rätta mig om jag har fel ?:-/
av Linqid
tunnis skrev:
JE Jr skrev:
Halvmas skrev: Är inte alla 3 motoralternativen till XC60 nya för MY10 eller är jag felinformerad?
Jo, det stämmer bra.

Nej det stämmer inte. (om jag förstått det hela rätt)

175hk är den gamla hederliga D5 motorn som Volvo har mappat om.
Den har endast en enkelturbo.

Nya 163hk resp 205hk är helt nya motorer, bägge med dubbelturbo.
Är egentligen samma motor men med olika mjukvara från Volvo, bägge går därför att trimma till 240hk.

Rätta mig om jag har fel ?:-/
Du har rätt angående D5 resp. 2.4D AWD. Fel angående nya femman med enkelturbo. Även den är helt ny!
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]