Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av WSAB
I dag var det lite halka när man skulle till jobbet för första gången (här i mälardalen) men det måste många ha upptäckt lite sent om man läser t.ex http://www.wighsnews.se/nyheter.php.

Om man kommer ut till bilen och får skrapa av skapligt istäcke från rutorna (inte bara lite rimfrost då) från gårdagens regn, det är kring nollan och vägarna är våta.
Då tycker man att det inte fodras en hjärnkapacitet i klass med Einstein för att inse att man kanske inte kan köra som man gör med bilen när man sitter i den med solglasögon och kortbyxor?
Särskilt som många kör med sommardäck som sjunger på sista versen kanske, som ska bytas till nästa säsong.

Jag kör också på sommardäck än, och tänker nog göra det ett tag till, men då får man ju vara beredd på att helt enkelt anpassa farten efter väglaget. Fick helt enkelt nöja mig med 70 km/h fast skyltarna visade att 90 km/t var tillåtet.
Användarvisningsbild
av isak
händer det inte olyckor på smmaren?
isak
av WSAB
Jo det gör det, och dom beror ofta på samma sak, alltså att man överskattar sin egen körförmåga, alternativt har för dålig hastighetsanpassning till rådande förhållanden.
Användarvisningsbild
av cybermunk
En komisk ursäkt jag personligen hört är, va är det där vita snö? Den killen blev av med kortet i 6 månader.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag körde som vanligt de 6 milen till jobbet i Västerås imorse. Precis som de två senaste arbetsveckorna fick jag skrapa rutorna på morgonen. Provbromsade ett antal ggr under vägen till jobbet men upplevde aldrig att det var det minsta halt trots att vägen var rejält "blöt" och det borde vara halt.

När jag kom fram till jobbet så läste jag på nätet att det smällt rätt så rejält... så att halkan är förrädisk och kan komma mycket fläckvis så folk inte tänker på det är ett faktum.

Du WSAB hade säkerligen kunnat hålla 90-100 utan problem 99% av den sträcka du körde och folk är då tyvärr inte tillräckligt smarta för att inse att dom inte vet vilken 1% av sträckan som det är halt på och det således inte går att köra lika snabbt på. Därför kör dom i sina 90-100 istället för att sakta in.
Det är en stor anledning till att jag förespråkar dubbdäck före friktionsdäck.

mvh
Anders
av WSAB
Brainy

Jag bor i norra Västmanland på gränsen till Dalarna och här var det faktiskt rena isgatan på vägen till jobbet.
av WSAB
Sen har jag bara 12 km till jobbet, så jag har tid att köra i den fart som jag anser vara tillräcklig lagom för att slippa "överraskningar".
Kanske tar en minut extra i restid om jag åker lite saktare.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu missförstod du nog mig totalt.
Det var mer tänkt som ett exempel på varför folk gör bort sig. Tydligen så har folk krockat vid Västerås med trots att jag inte upplevde någon som helst halka trots att jag kontinuerligt letade efter den.
Att folk då svänger av på en annan väg och då blir överraskade av halka ser jag inte som något konstigt, om än väldigt tråkigt att det inte finns mer införsikt hos dem.

Att du skulle kunna köra 90-100 99% av sträckan var då kanske lite felaktigt. Men jag tror garanterat att minst det förhållandet gällde för dom som smällde i och utanför Västerås idag.

mvh
Anders
av RoadRunner1
I nedre delen av Skåne åker alltför många omkring på sommardäck hela vintern framförallt i städerna i Skåne där de ser klart chockade ut varenda gång vägbanan fryst till is.Har man då dubbdäck på sin egen bil så tror tydligen många att man är på väg till någon form av rallytävling !?.Sista vintern körde jag vid ett tillfälle förbi ett tiotal bilar med dessa sommardäck i en brant uppförbacke där de börjat åka kana baklänges med en stor SJ buss också på väg ner baklänges !?.Ja ja man kan le åt hela eländet ibland men nog är det sorgligt med folk i bilar för ibland flera hundra tusen som sparar in på riktiga däck.Fy bubblan för att möta dessa stollar i en isbelagd skarp kurva. :evil:
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]