- tis 13 okt 2009, 19:46
Hej!
Jag har som rubriken anger en V70 årsmod -99 vars bakrutetorkaren och spolningen till bakrutan valt att sluta fungera.
Felsökningen gav
1. Hel säkring
2. trasig torkare/spolning när luckan är stängd
3. fungerande torkare och spolare när luckan är uppfälld till minst 60%.
Slutsats - defekt kabelföring troligtvis invid vä. gångjärn. Eller är jag galet ute?
Nu till frågan.
Var slutar kabelhärvan inne på "bilsidan"? Om det inte är allt för mycket mekk eller om den kabeln är apdyr så byter jag gärna hela härvan. Det var också den andra frågan, vad kostar en dylik kabelhärva, någon som har en aning?
Om det nu är för dyrt eller besvärligt att byta själv så återstår att laga den "på plats" så att säga (aldrig att en verkstad får mina pengars....
). Finns det någon lagningsmetod som är att föredra? jag tänker att en skarvklämma eller en lödning i bästa fall är tillfälliga fix?
Någon som kan hjälpa mig, tro?
/ Percy
Jag har som rubriken anger en V70 årsmod -99 vars bakrutetorkaren och spolningen till bakrutan valt att sluta fungera.
Felsökningen gav
1. Hel säkring
2. trasig torkare/spolning när luckan är stängd
3. fungerande torkare och spolare när luckan är uppfälld till minst 60%.
Slutsats - defekt kabelföring troligtvis invid vä. gångjärn. Eller är jag galet ute?
Nu till frågan.
Var slutar kabelhärvan inne på "bilsidan"? Om det inte är allt för mycket mekk eller om den kabeln är apdyr så byter jag gärna hela härvan. Det var också den andra frågan, vad kostar en dylik kabelhärva, någon som har en aning?
Om det nu är för dyrt eller besvärligt att byta själv så återstår att laga den "på plats" så att säga (aldrig att en verkstad får mina pengars....

Någon som kan hjälpa mig, tro?
/ Percy