Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en s80 -01 som det uppstått ett skumt fel på.
2ggr har det hänt att det börjat vibrera kollosalt upp i ratten.
Det känns ungefär som man har fått en riktig prakt punktering.
Viberationerna håller i sig nästan ända till stopp och försvinner sedan när man kör iväg igen och problemet är som bort blåst.
Det har hänt när jag kört runt 80-100km/h.
Finns ingen skit i fälgarna och alla hjulbultar sitter som de ska.
Vad kan det vara som orsakar detta problem,,,tacksam för svar
Daddan skrev:Bromsoken som kärvar kanske? Du bromsar ju för att stanna så då kanske de ger med sig.
nja,,känns inte som det för det sitter i även jag bromsat+ att de e ganska nybytta bromsar,,typ 200 mil sedan eller så
centrerar fälgarna som dom ska?
CarMan skrev:centrerar fälgarna som dom ska?
ja det ska nog inte vara npgot med det,,,fast jag är lite inne på att det kan vara ett bromsok som Daddan sa.
Får riva isär skiten i morgon och se om jag hittar något,,,
Hade ett fenomen med min V70-03. Efter ett 20 mils körning börjar det gnälla och gnissla från höger framhjul.
Det visar sig vara överhettat pg anliggande broms. Väntade på att det skulle svalna. Forsatte resan men använde bara motorbroms och handbroms (var utan för Paris, på väg hem) stannade och kollade temperaturen var 5 - 10 mil utan att märka någon överhettning. Väl hemma lossade jag glidpinnarna (7mm insex under plastpluggar) dessa hade gummirester på sig som fick skäras loch gnuggas bort med svinto oken flöt fint och kolven gick enkelt att pressa in. Efter ett antal 1-2 mils ärende (använde bromsen som vanligt och skivorna var normalvarma) trodde jag problemet var löst, men efter en 10mils tur upprepar sig fenomenet. Det verkade alltså som temperaturhöjningen i sig gjorde att anlägget ökade.
Det visade sig att det relativt nya belägget kärvade i oket men låg inte mot skivan då ok och skiva var kalla.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]