Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur byter man en drivknut på en V70 -01

Hej !

Någon som har tid, ork & lust att förklara hur man byter Drivknut på en V70 -01?
Abs kransarna har gått sönder och byter hela drivknuten då denna kostar 700 kr på biltema och en krans 500.

Vad bör man tänka på i de olika momenten?

Kasnke en lsita i punktform!

1. Lossa centrumbulten innan hjulet tas av. Denna bult ska bytas vid montering
2. lossa hjulet.
3 ?
4 ?
Innan du börjar så rekommenderar jag att du lyfter hela framvagnen för att undvika problem med att få fjäderbenet på plats, om du inte lyfter hela framvagnen kommer bilens vikt trycka på krägningshämmaren, och då blir det ett jävla jobb att få dit fjäderbenet igen. ett tips bara :D

1. Lossa centrumbulten innan hjulet tas av. Denna bult ska bytas vid montering
2. lossa hjulet.
3. plocka loss ABS kabeln
4. lossa styrleden från spindeln,för att få loss den från spindeln så använd handslägga/hammare och knacka till ordentligt på sidan av leden alltså där leden fäster i spindeln, så bör den lossa.
5. lossa spindelledens övre mutter som fäster den i spindeln, knacka sen loss den från spindeln, kan behöva hjälp med en som hänger på ett spett så du kan bända länkarmen neråt samtidigt som du knackar till ordentligt på länkarmen neråt. kan även fungera genom att slå ett par ggr underifrån på länkarmen uppåt och sedan med ett par bestämda slag ovanpå länkarmen neråt, så borde den lossa.
6. lossa drivknuten genom att dra fjäderbenet framåt och samtidigt svänga det lite för att kunna dra ur knuten ur spindeln, kan sitta lite fast i splinesen, men då kan du knacka till knuten från utsidan av spindeln så den får hjälp ut ur spindeln.
7. nu får du antingen skära eller klippa loss damasken från knuten och få ur så mycket fett som möjligt ur knuten för att kunna lokalisera låsringen som sitter inne i knuten, låsringen låser knuten på drivaxeln.
8. håll emot drivaxeln och knacka av knuten från drivaxeln, se till så att inte drivaxeln åker ur motor/låda för då rinner olja ut.
9. ta fram den nya knuten och tryck på den på drivaxeln och lås den på plats med låsringen, se till att den fäster ordentligt!
10. fetta in knuten ordentligt
11. på med damasken och låsringarna till den, se till så att dom sitter ordentligt.
12. lägg lite fett på splinesen för att knuten lättare ska glida på plats. tryck sen in den i spindeln
13. sätt dit mutter/bult i knuten från utsidan av spindeln och dra fast den, men dra den ordentligt när hjulet sitter på plats lite lättare då :lol:
14. styr i spindelleden i spindeln. akta så du inte skadar damasken på leden. skruva fast spindelleden
15. sätt tillbaka styrleden i spindeln och dra fast den.
16. sätt tillbaka abs kabeln
17. extra kolla allt och känn på alla bultar/muttrar i fall du är osäker på någon
18. montera hjulet
19. KLART! :D

Lycka till!
hmmm. ett utförligt svar....

skall man ge sig på detta själv om man inte är van bilmekaniker?

Kan vanlige svensson göra detta mha denan beskrivning?
Behövs några spec. verktyg?
sist av all vad tror du det tar i timmar att göra det för gemena man som inte gjort det förrut ?
alltså du kan ju göra det själv, med grund kunskaper brukar man lösa det mesta, men om du e osäker så skulle jag nog låta någon annan fixa det åt dig, men tror man att man klarar det så tycker jag att man kan försöka, om inte annat så lär man sig lite mer om bilen. är inget jätte svårt jobb :D

behöver väl egentligen inga special verktyg för detta, men en låsringstång är ju lämpligt om man inte vill få rödslagna knogar :lol:

hmmm, vad kan jag tippa på max tre timmar? med lite grundkunskaper
inga bilder på de olika momenten ? *ler*

Hat " haynes" boken och börjar nu få lite kolla på hur man ksa göra....
fundering..... om man bara byter krasnerna så slipper man skära loss drivknutens damask osv ? mindre jobb ?
har tyvärr inga bilder på det, men haynes boken är ju faktiskt riktigt bra.

det var ett tag sen sist jag bytte knut men om jag inte minns fel så kan man byta krans utan att lossa på damasken ja, men köper duny knut medföljer ju damask. lättare och slänga på en helt ny knut
vad tar volvo för en ny krans?
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]